Gaia roztáhla svá křídla

07/12/2011 282 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Družice ESA Gaia pro mapování hvězd prošla kritickým testem před plánovaným startem v roce 2013: poprvé bylo odzkoušeno rozložení slunečního štítu satelitu.

Právě sluneční štít představuje klíčovou součást mise. Udržuje družici Gaia ve stínu, díky čemuž bude provozní teplota přístrojů trvale na konstantních minus 110 stupních.

Sluneční štít má průměr zhruba 10 metrů, což je pro aerodynamický kryt jakékoliv rakety příliš mnoho. Proto jej bylo nutné vyrobit jako „skládanku“ z tuctu samostatných panelů, které budou po dosažení oběžné dráhy rozložené.

Protože sluneční štít je navržený na fungování ve stavu beztíže, nedokáže sám sebe udržet v podmínkách pozemské gravitace. Takže během testování v továrně Astrium ve francouzské Toulouse simulovala pomocná lanka a důmyslná soustava závaží podmínky stavu beztíže a dodala testu na realističnosti.

Podpůrný systém je vidět na videu: má podobu bílé konstrukce, která obklopuje družici Gaia.

Video je upravená časová smyčka rozložení slunečního štítu. Jakmile se štít rozloží, je vidět vlastní tělo satelitu.

Během své plánované pětileté životnosti má Gaia provést pozorování jedné miliardy hvězd, což představuje jejich zhruba jedno procento v celé naší galaxii. Každá hvězda má být pozorována zhruba sedmdesátkrát, přičemž přístroje pokaždé zaznamenají její jasnost, barvu a – což je nejdůležitější – přesnou polohu.

Srovnáním jednotlivých sérií pozorování provedených družicí Gaia budou astronomové schopní změřit pohyb každé hvězdy. Tím získáme přesnou představu o mezihvězdných vzdálenostech stejně jako o pohybech jednotlivých těles.

Tato pozorování provedená s bezprecedentní přesností umožní astronomům „nahlédnout“ do historie Mléčné dráhy.

Před startem v roce 2013 budou ještě na některé panely štítu připevněné sluneční baterie. Zbytek baterií bude umístěný na spodní část družice.

Sluneční štít mise Gaia byl vyvinutý a vyrobený španělskou firmou Sener. Hlavním kontraktorem družice je Astrium SAS z Francie.