Raketa Ariane 6

Hlavní motor Ariane 6 dokončil kvalifikační testy

27/09/2019 918 views 4 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Raketa Ariane 6, která je evropským kosmickým nosičem příští generace, dosáhla dalšího vývojového mezníku. Její motor Vulcain 2.1 na kapalné pohonné látky dokončil kvalifikační testy. To znamená, že nyní může podstoupit kombinované zkoušky.

Motor Vulcain 2.1 hlavního stupně rakety Ariane 6 bude vyvíjet tah 135 t, přičemž během prvních osmi minut letu bude mít za cíl dopravit raketu do výšky 200 kilometrů.

Zkušební stav P5.2

Revize provedená ve druhé polovině září následovala po dvou statických testech motoru Vulcain 2.1 uskutečněných na dvou demonstračních modelech ve zkušebním zařízení německé agentury DLR v Lampoldshausenu.

Závěrečný kvalifikační test motoru Vulcain 2.1 v červenci trval téměř 11 minut (přesně 655 sekund). Tím bylo završeno 13798 sekund práce, tedy přibližně čtyři hodiny, za použití letových aktuátorů Ariane 6, které motor nakláněly.

Úspěšný první test motoru Vulcain 2.1 pro Ariane 6

„Velmi pozitivní výsledky potvrzují funkční a mechanické vlastnosti motoru Vulcain 2.1. Následující kombinované testy kvalifikují subsystémy Ariane 6 na úrovni stupně a nosiče,“ komentuje projektový manažer nosiče Ariane 6 v ESA Guy Pilchen.

Motor bude přestavěný na dynamické a vibrační testy. Kombinované testy využijí prototyp hlavního stupně, přičemž proběhnou na evropském kosmodromu ve Francouzské Guayaně. Jejich cílem je kvalifikovat hlavní stupeň Ariane 6 k letu.

Kvalifikační zkoušky motoru Vinci

Dokončení kvalifikačních testů motorů Vulcain 2.1 a Vinci představuje zásadní krok ve vývoji rakety Ariane 6.

Kvalifikační testy restartovatelného motoru Vinci, který bude pohánět horní stupeň nosiče, byly dokončeny v říjnu 2018. Vinci nyní bude integrovaný s kompletním horním stupněm pro testy v Lampoldshausenu.

Zkušební zážeh motoru P120C pro nosič Vega-C

Dalším krokem v kvalifikaci pohonného systému Ariane 6 bude statický zážeh pomocného motoru P120C ve Francouzské Guayaně. Zkouška má za cíl stanovit profil zrychlení nosiče a díky tomu umožní inženýrům začít s přípravami následujících letů.