Oběd v Antarktidě

Hledá se lékař pro ledové dobrodružství

01/11/2017 250 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Chcete pomoci pilotovanému průzkumu naší Sluneční soustavy? Máte lékařské vysokoškolské vzdělání a nebojíte se tmy nebo chladu? ESA hledá někoho ochotného strávit šest měsíců v Antarktidě, kde bude provádět výzkum v rámci příprav misí na Měsíc nebo Mars.

Italsko-francouzská výzkumná stanice Concordia se nachází na antarktických planinách ve výšce 3200 metrů nad mořem. Takto daleko na jihu se Slunce nedostane v zimě nad obzor dlouhé čtyři měsíce. Vzduch obsahuje méně kyslíku a venkovní teploty klesají k mínus 80 stupňům Celsia.

Tato unikátní lokalita a extrémní podmínky napodobují mnohé aspekty života na jiné planetě. Samozřejmě zde nejste sami: až 15 osob tráví v Antarktidě zimu, když udržují stanici v běhu, stejně jako provádějí výzkumy v oblasti glaciologie, astronomie nebo klimatických věd.

Práce v laboratoři ESA na základně Concordia

Protože šest měsíců není možné zajistit jakékoliv dodávky na Concordii, její posádka bude po tuto dobu v naprosté izolaci. Jakékoliv nouzové situace budou muset obyvatelé řešit svépomocí: podobně jako kosmonauti ve vesmíru.

Každý rok posílá na základnu ESA lékaře, aby zkoumal to, jak se lidé adaptují na život tak daleko od domova. Mezi jeho experimenty patří sledování morálky posádky, monitorování změn v jejich schopnosti v průběhu času a pozorování toho, jak se jejich těla reagují na měnící se rytmus a uzavřené prostředí.

Jennifer Ngo-Anh z ESA k tomu uvádí: „Každý rok hledáme vhodné kandidáty ze všech 22 členských zemí ESA.“

„Experimenty, které provádí, nám nabízí vhled do toho, jak se kosmonauti budou chovat během dlouhodobých misí. Navíc samotný pobyt v Antarktidě je životním dobrodružstvím sám o sobě.“

Cítíte se na tuto výzvu? Zapište se skrze odkaz; vyžadována je jen státní příslušnost k některé členské zemi ESA a lékařské vzdělání.