Snímek Evropy pořízený kamerou X-Cam na družici Proba-2

Itálie pohledem kamery o velikosti šálku kávy

22/08/2013 1596 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Tento bezoblačný pohled na střední a severní Itálii, sněhem pokryté Alpy a střed Evropy byl pořízený pomocí experimentální kamery, která je menší, než šálek kávy, a která je na palubě minidružice Proba-2.

Černobílý snímek nabízí širší perspektivu, než běžné nástroje pro dálkový průzkum Země: spíše připomíná pohled, jakým vidí naši planetu oči kosmonauta. Byl ale pořízený z dvojnásobné výšky, než běžně létají lidské posádky: z více než sedmi set kilometrů.

Ve střední Itálii je velmi dobře patrná řada kráterových jezer – od jihu k severu je to jezero Bracciano, menší Vico, Bolsena a Trasimeno. Na snímku je také vidět řetěz Apeninských hor, které tvoří páteř italského poloostrova. Na spodním levém okraji jsou vidět ostrovy Sardinie a Korsika.

Pod zakřiveným obzorem jsou vlevo patrné Velká Británie a Irsko; vpravo pak lze zahlédnout Severní moře a Dánsko. Na snímku je také celé Švýcarsko: země, kde byl tento přístroj navržený a postavený.

Malá kamera X-Cam

Družce Proba-2 je menší, než jeden metr krychlový, přičemž se primárně věnuje pozorování sluneční aktivity a kosmického počasí. Zároveň se ale po očku dívá na svoji rodnou planetu.

Jednou ze sedmnácti zkušebních technologií, které nese Proba-2, je kompaktní fotoaparát Exploration Camera (alias X-Cam). Nachází se na spodní straně satelitu, přičemž černobílá kamera X-Cam pracuje ve viditelném a infračerveném spektru se stostupňovým polem záběru.

X-Cam má přitom vestavěnou inteligenci, která přístroji umožňuje rozhodnout se automaticky pro nejlepší expozici – a tedy nejvyšší kvalitu snímku.

Družice Proba-2

Podobné kompaktní zobrazovače mohou v budoucnu sledovat vnější pláště družic a monitorovat případná poškození nebo vliv kosmického prostředí.

Švýcarský výrobce Micro-Cameras & Space Exploration připravuje své kamery pro let na družici ESA pro dálkový průzkum Země Sentinel-1 (s plánovaným startem v příštím roce) a také na planetární sondě BepiColombo.

Miniaturní systém této firmy umístěný na výsadkovém modulu sondy Rosetta by pak nám v roce 2014 měl přinést pohled přímo na povrch komety.

Tento snímek byl pořízený kamerou X-Cam na sondě Proba-2 dne 7. června 2013.