Robot Justin a kosmonaut Paolo Nespoli

Jak prosté, má drahá strojová inteligence

18/01/2018 281 views 4 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Umělá inteligence začala pomáhat astronautům na Mezinárodní kosmické stanici přinášet první výsledky při řešení zločinů. V době bezpečnostních obav panujících napříč Evropou je chytré využití policejních dat kritické pro odhalování stop.

Může detekovat podezřelé matice, rekonstruovat scény a zvýraznit slibné cesty vyšetřování.

Původ této strojové inteligence je přitom nutné stopovat nějakých patnáct let do historie, kdy vznikla pro přípravu kosmonautů pro vesmír. Společnost Space Applications Services vyvinula software otázek a odpovědí pro výcvik kosmonautů na výzkumnou laboratoř ESA Columbus. Odpovídá na otázky jako „Co je toto?“ a „Kde je toto?“

Umělá inteligence je nastavena tak, aby hrála zásadní roli v budoucích kosmických misích. Více automatizace může redukovat pozemní operace, náklady a rizika. Příští kosmonaut ESA ve vesmíru, Alexander Gerst, ji přitom ve druhé polovině letošního roku posune ještě výše, když otestuje inteligentního mobilního asistenta posádky.

Věda na maximum

Boj proti zločinu

Původní projekt výcviku posádek z let 2003 až 05, který představoval jen malý krůček pro umělou inteligenci, vedl k velkému skoku v úplně jiné oblasti: v bezpečnosti.

Společnost vyvinula nástroj schopný poradit si s většinou faktických otázek a následně zobrazit výsledky. Díky tomu bylo možné nalézt konkrétní stopy z tisíců hodiny záznamů sledovacích kamer.

Později byla stejná technologie použita pro trénování krizových manažerů na letištích pro rozhodování v reálném čase. Byli trénováni na simulátoru detekujícího incidenty a potenciální hrozby.

Umělý detektiv

Interakce s umělou inteligencí

Deset let po kosmické zkoušce začali evropští inženýři pracovat na poloautomatickém skenování velkého množství dat z široké palety zdrojů – jako jsou písemné záznamy, kamerové záznamy a sociální média – v řádu sekund.

Software tak provádí nejpracnější činnosti kriminalistické analýzy jen pouhým jediným kliknutím. Belgická policie jej nyní zvažuje jako ekonomicky efektivní řešení pro sběr a analýzu informací.

Do poloviny letošního roku by se software měl každopádně stát komerčním produktem.