Laserový výzkum v Antarktidě

Jste lékař se správným předpokladem?

02/12/2015 246 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

ESA (opět) hledá lékaře, který by chtěl pracovat rok v Antarktidě na francouzsko-italské výzkumné stanici Concordia. Jeho úkolem bude realizace experimentů v polární divočině: ty mají za cíl položit základy budoucím pilotovaným misím za oběžnou dráhu Země.

Výzkumná stanice Concordia

Výzkumná stanice má podmínky maximálně podobné hypotetické základně na jiné planetě. Teploty padají až k mínus 80 stupňům Celsia, což společně s vysokou nadmořskou výškou znamená, že obyvatelé mají omezený přísun kyslíku. Během polární noci se Slunce více než sto dní nedostane nad obzor – a devět měsíců v roce není možné na základnu dopravit čerstvé zásoby.

Mezinárodní až patnáctičlenná posádka se musí naučit žít a pracovat společně bez ohledu na to, co se děje – podobně jako kosmonauti na dlouhých misích.

Úkolem lékaře bude provádět širokou paletu experimentů: má pátrat po stopách života na rozlehlých zasněžených pláních, monitorovat zrak členů posádky nebo studovat její náladu během pobytu.

Polární záře nad základnou Concordia

„Lékař ESA představuje v Antarktidě naše oči a uši. Plní přitom podobné úkoly jako kosmonaut na Mezinárodní kosmické stanici,“ vysvětluje vedoucí pilotovaného výzkumu v ESA Jennifer Ngo-Anh.

„Provádí experimenty, které jsou v přímé vazbě s výzkumníky v Evropě, s nimiž sbírá data a vyměňuje si výsledky.“

Kromě práce bude mít lékař možnost pozorovat nejkrásnější polární záře na světě a zažít nezapomenutelná dobrodružství na největší, nejchladnější a nejvýše položené pustině světa.

Informace o experimentech a projektu Concordia jsou k dispozici na webu ESA (v angličtině). Osobní úhel pohledu jednotlivých účastníků je pak k dispozici na blogu Concordia.

Pokud vás možnost zapojit se do výzev spojených s kosmickým průzkumem a ročním životem na jednom z nejodloučenějších míst Země zaujala, pokud jste z některého z členských států ESA a pokud máte lékařský diplom, můžete se přihlásit do 1. února 2016.

Experimenty s lasery v Antarktidě