ATV Albert Einstein at Europe’s Spaceport in Kourou

„Kosmický náklaďák“ ATV-4 Albert Einstein se chystá na start v červnu

11 duben 2013

Když odstartuje směrem k Mezinárodní kosmické stanici 5. června do vesmíru evropský „kosmický náklaďák“ ATV-4 Albert Einstein, stane se nejtěžším kdy vypuštěným zařízením na palubě rakety Ariane.

Albert Einstein je čtvrtým z pětikusové série kosmických zásobovacích družic ATV (Automated Transfer Vehicle). Nyní přitom prochází finální integrací a nakládkou na evropském kosmodromu v Kourou.

Ariane launcher ready for ATV-4
Raketa Ariane se připravuje na vynesení ATV-4

Poletí na palubě rakety Ariane 5 ES, přičemž na Mezinárodní kosmickou stanici dopraví 2500 kilogramů „suchého“ nákladu v hermetizovaném prostoru. Stejně tak poveze palivo, vodu a kyslík – podobně jako pohonné látky pro zvyšování oběžné dráhy stanice pomocí vlastních motorů.

Celková hmotnost zařízení ATV Albert Einstein bude i s nákladem činit 20235 kg. Tím vytvoří nový rekord pro raketu Ariane, když předchozí pokoří o více než 500 kilogramů. Ten přitom ustanovila loni předchozí loď ATV Edoardo Amaldi.

Historicky nejpestřejší náklad

„ATV-4 ponese historicky nejpestřejší náklad – čítat bude zhruba 1400 různých položek – pokrývající jídlo, náhradní díly, potraviny a oblečení pro posádku, vědecké experimenty plus další důležité položky,“ vysvětluje manažer mise ATV-4 Alberto Novelli.

Joining ATV-4
Montáž ATV-4

„Start rakety Ariane k misi VA213 je plánovaný na 5. června. Letový plán pak předpokládá setkání s Mezinárodní kosmickou stanicí 15. června.“

Týmy ESA, Arianespace a společnosti Astrium, která loď vyrobila, nyní realizují intenzivní předstartovní kampaň, která začala hned poté, co do Francouzské Guayany dorazily loni v září obě poloviny ATV (hermetizovaný i servisní modul).

Vše bylo zkontrolováno, obě poloviny následně byly spojeny a natankovány pohonnými látkami. Koncem května se pak očekává umístění ATV na nosič Ariane.

Poslední nákladu bude do lodi naložený jen dva týdny před startem. Letos se plánuje, že takto bude dopraveno na kosmickou stanici zhruba 620 kilogramů „last minute“ nákladu.

„Pozdní nakládka nabízí operativní příležitosti pro naše partnery, aby do mise zařadili kritické položky, jejichž potřeba na ISS se objeví těsně před startem,“ vysvětluje výkonný manažer kampaně v Kourou za ESA Charlotte Beskowová.

Souběžně pak společné týmy ESA/CNES (francouzská národní kosmická agentura) v řídicím středisku ATV Control Centre v Toulouse (Francie) prochází intenzivním výcvikem a přípravou na jednotlivé fáze mise.

Cargo loading
Nakládání užitečného zařízení

„Operační týmy dosáhly vysokého stupně připravenosti, přičemž až do startu chceme uskutečnit množství dalších důležitých úkonů,“ dodává Alberto Novelli.

„Mezi ně patří revize připravenosti provedená společně s našimi partnery v květnu a závěrečná předstartovní revize počátkem června. Jsme si jisti, že naše týmy jsou připravené. ATV Albert Einstein už teď slibuje stát se skvělou misí.“

Sledujte misi živě skrze ESA blog ATV (v angličtině)