Kosmonaut ESA Alexander Gerst se bezpečně vrátil na Zemi

10/11/2014 402 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia
Kosmická loď Sojuz TMA-13M

Kosmonaut ESA Alexander Gerst, ruský velitel Maksim Surajev a astronaut NASA Reid Wiseman se vrátili na Zemi. Přistáli v kazašské stepi.

K přistání došlo v pondělí 10. listopadu 2014 přesně ve 3:58 h GMT (04:58 h středoevropského času) v lodi Sojuz TMA-13M. Tedy ve stejné lodi, v jaké se 28. května vydali na Mezinárodní kosmickou stanici.

Středisko EAC z kosmické stanice

Alexander Gerst se nyní vydá přímo do evropského střediska EAC (European Astronaut Centre), které je v německém Kolíně nad Rýnem a které je domovskou základnou všech kosmonautů ESA. Lékařský tým ESA má bedlivě sledovat, jak se kosmonaut bude zpětně adaptovat na gravitaci poté, co strávil více než pět měsíců ve stavu beztíže.

Zástupci médií jsou pak zváni do EAC dne 13. listopadu na první veřejné vystoupení Alexandera Gersta. V rámci jedné hodiny trvajícího setkání se uskuteční první veřejné vystoupení po letu. Kosmonaut se podělí o své bezprostřední zážitky a bude informovat o vědeckém programu, který byl náplní jeho kosmické mise.

Alexander Gerst během kosmické vycházky

Během svého pobytu ve stavu beztíže na základně ve výšce 400 km nad zemským povrchem uskutečnil Alexander Gerst přes padesát pokusů. Na jeho práci přitom už za pouhé dva týdny naváže další kosmonaut ESA – či přesněji kosmonautka – Samantha Cristoforettiová. Ta bude jednak pokračovat v mnoha započatých experimentech stejně jako rozjede celou řadu nových, které jsou součástí nadcházející mise „Futura“.

Vrcholem mise Alexandera Gersta, která nesla název Blue Dot, byla instalace pece ESA, která je schopná nechat zchladit roztavený kov tak, že se nemusí dotknout stěn, kosmická vycházka určená k údržbě kosmické stanice, a připojení poslední lodi ESA ATV (Automated Transfer Vehicle) k ISS. ATV je největší zásobovací plavidlo zajišťující dopravu nákladů na výzkumnou stanici.

Velký výběr fotografií z mise Blue Dot, přičemž většina z nich byla pořízena osobně Alexanderem Gerstem osobně, je k dispozici na stránkách Flickeru: http://www.flickr.com/photos/astro_alex

Tisková koherence v EAC (European Astronaut Centre) začíná v 11:00 h středoevropského času a bude trvat hodnu, přičemž jednotlivými vystupujícími budou:

• Státní sekretářka německého federálního ministerstva pro ekonomické záležitosti Brigitte Zypriesová.
  • Kosmonaut ESA Alexander Gerst.
  • Ředitel pilotovaných letů a operací v ESA, kosmonaut Thomas Reiter.
  • Předseda výkonné rady německého letecko-kosmického střediska DLR Johann Dietrich Wörner.
  • Generální ředitel ESA Jean-Jacques Dordain.

Vedoucí střediska EAC (European Astronaut Centre) a kosmonaut ESA Frank De Winne stejně jako Johann Wörner, Thomas Reiter a odborníci ESA budou k dispozici k rozhovorům. Z operačních důvodů nebude možné uskutečnit rozhovory přímo s Alexanderem Gerstem.

Zástupci médií se mohou k účasti na akci přihlásit na webu: http://www.amiando.com/AlexanderGerst.html