Luca Parmitano poletí na ISS v roce 2013

Kosmonaut ESA Luca Parmitano jmenovaný do mise na kosmickou stanici

18/02/2011 223 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

ESA PR 08-2011 - Kosmonaut ESA Luca Parmitano bude pracovat na Mezinárodní kosmické stanici od května do listopadu 2013. Fungovat bude jako letový inženýr Expedic 36 a 37.

Poté, co se nedávno úspěšně kvalifikoval jako evropský kosmonaut, vydá se Luca na oběžnou dráhu na palubě ruské lodi Sojuz TMA, přičemž bude pracovat na palubě ISS po dobu šesti měsíců. Bude to jeho první kosmický let a zároveň pátá dlouhodobá mise na tomto komplexu realizovaná kosmonautem ESA.

NASA oznámila jména členů posádek ISS pro Expedice 36 až 39. Luca Parmitano, nyní člen mezinárodní posádky, byl vybraný jako kosmonaut ESA v roce 2009 a byl navržený italskou kosmickou agenturou ASI na tuto misi. Slot v posádkách ISS totiž připadl právě ASI na základě dohody této agentury s NASA.

Čtyřiatřicetiletý kapitán italského letectva Luca Parmitano má na svém kontě více než 2000 letových hodin na dvaceti různých vojenských letounech, celkem pilotoval více než čtyřicet typů letounů. Bude čtvrtým italským občanem, který se vydá na Mezinárodní kosmickou stanici.

Luca bude na ISS od května do září 2013, přičemž jej doprovodí kosmonauti Pavel Vinogradov, Maxim Surajev a Alexandr Misurkin z Ruska společně s Karen Nybergovou a Christopherem Cassidym z USA.

Od září do listopadu 2013 jej doplní ruští kosmonauti Oleg Kotov a Sergej Rjazanskij společně s Američanem Michaelem Hopkinsem.

Nový oddíl evropských kosmonautů

Luca Parmitano během výcviku na kosmickou vycházku.

Ředitelka pilotovaných programů ESA Simonetta Di Pippo vyjádřila své uspokojení poté, co byl první kosmonaut z oddílu roku 2009 vybraný na skutečnou kosmickou výpravu.

„Luca je členem novém oddílu kosmonautů ESA a bude skvělým kosmickým velvyslancem, který bude propagovat přínosy pilotovaných letů lidem na Zemi,“ uvádí Di Pippo.

„Jeho nominace přináší jistotu, že Evropané budou hrát významnou roli v nové éře využívání Mezinárodní kosmické stanice – éře s mnohem širšími ambicemi co se vesmírného průzkumu týká.“

„Nyní jsme v procesu prodloužení operací ISS do doby za rok 2020 a stejně tak přemýšlíme a jednáme o dalších letových příležitostech pro naše kosmonauty, kteří mohou náš výzkum provádět přímo na oběžné dráze.“

Nový oddíl evropských kosmonautů

„Potřebujeme nastartovat společné úsilí mezi mezinárodními partnery, evropským průmyslem a týmy ESA podporujícími mise z pozemních středisek.“

„Poté, co jsem měla možnost z bezprostřední blízkosti sledovat výběrový proces nových kosmonautů mezi tisíci evropskými kandidáty, mohu říci, že Luca představuje úspěšný příběh. Fantasticky prošel základním výcvikem, kde ukázal silného týmového ducha a silné vůdčí schopnosti, což jsou nenahraditelné hodnoty pro potřeby úspěšného pilotovaného kosmického programu.“

Coby člen evropského oddílu kosmonautů se nyní Luca bude intenzivně připravovat na svoji misi v různých zařízeních ISS v USA, Rusku, Japonsku a Kanadě.

Oddíl evropských kosmonautů je nyní velmi úzce spojen s činností ISS. Zatímco Paolo Nespolu v současnosti pracuje v rámci dlouhodobého pobytu na ISS, Roberto Vittori je jmenovaný do posádky raketoplánu (využívá zde slot vyhrazený pro italskou kosmickou agenturu ASI) s plánovaným startem v dubnu. A André Kuipers má působit jako letový inženýr při Expedicích 31 a 32 počínaje koncem letošního roku.

Pro další informace prosím kontaktujte:

Tel: + 33 1 53 69 72 99
Fax: + 33 1 53 69 76 90
email: media@esa.int