Animované logo mise Beyond

Kosmonaut ESA Luca Parmitano poletí na misi Beyond

27/09/2018 366 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonaut ESA Luca Parmitano oznámil jméno a logo svého druhého kosmického letu. Stalo se tak během akce ve středisku ESA ESRIN v Itálii. Luca Parmitano se vydá na misi „Beyond“ (Dále než) na Mezinárodní kosmickou stanci v roce 2019. Bude součástí posádek Expedice 60 a 61, a to společně s ruským kosmonautem Alexandrem Skvorcovem a astronautem NASA Andrewem Morganem.

Luca Parmitano byl prvním z oddílu 2009 kosmonautů ESA, který se vydal na Mezinárodní kosmickou stanici. Jeho první let Volare („let“ v italštině) proběhl v roce 2013 a trval 166 dní. Provedl tehdy dvojici výstupů do otevřeného prostoru plus mnoho vědeckých experimentů, z nichž mnohé běží dodnes.

Při výběr jména „Beyond“ se Luca Parmitano inspiroval u kolegů-kosmonautů ESA. Od blízkosti Země při misi „Proxima“ Thomase Pesqueta po rozšířený záběr u stávající mise „Horizons“ Alexandera Gersta: Luca Parmitano viděl cestu, která posune lidstvo ještě dále, a to ku prospěchu všech.

„Co děláme ve vesmíru, není jen pro kosmonauty nebo pro program Mezinárodní kosmické stanice. Je to pro všechny,“ vysvětluje Luca Parmitano. „Je to pro planetu Zemi, pro lidstvo. Je to jediná cesta, jak se dozvědět to, co potřebujeme v oblasti vědy a techniky, abychom se mohli posunout ještě dále.“

Logo mise ilustruje tuto trajektorii. Kosmonaut vzhlíží do vesmíru skrze průzor helmy. Země a Mezinárodní kosmická stanice se přitom v tomto průzoru zrcadlí. V dálce pak čeká na návrat lidstva Měsíc, a to i nově vyvíjenou lodí Orion a průzkumnými rovery. Za nimi je pak Mars, který je dnes studovaný sondami jako ExoMars nebo Mars Express. A jednoho dne se jistě dočká i pilotované výpravy.

Výzkum, kterému se bude Luca Parmitano věnovat během svého pobytu na ISS, bude mít za cíl zajistit bezpečnost kosmonautů během dlouhodobých průzkumných misí. V plánu je také uskutečnění technologických a operačních experimentů, které v budoucnu dovolí lidem zkoumat společně s roboty Měsíc nebo Mars jak z oběžných drah, tak přímo z povrchu.

Kosmická vycházka Lucy Parmitana

A nebude to mise jen o experimentech. Luca Parmitano bude sloužit jako velitel ISS během druhé poloviny své mise. Bude to již potřetí, co evropský kosmonaut zaujme tuto roli v projektu – ale poprvé, co bude velení ISS svěřeno italskému kosmonautovi.

Jak se Luca Parmitano chystá na tuto vzrušující, leč náročnou příležitost?

„Vidím se jako zprostředkovatel. Mým cílem je dostat každého do kondice, v níž ze sebe dostane to nejlepší.“

Luca Parmitano se aktuálně připravuje na svoji nadcházející misi střídavě v Johnsonově kosmickém středisku NASA v Houstonu, Hvězdném městečku u Moskvy a Evropském středisku kosmonautů v Kolíně nad Rýnem. Kromě toho, že prochází výcvikem pro lety v lodi Sojuz, tak se také seznamuje s experimenty, které bude mít za úkol provést na orbitální základně.

Luca Parmitano se už dnes těší na návrat do evropského laboratorního modulu Columbus, která se do vesmíru vydala před deseti lety. V něm je na malém prostoru vměstnáno mnoho vědních disciplín: od astrobiologie přes mikrobiologii a metalurgii až po psychologii. Na základě výstupů z experimentů provedených v laboratoři Columbus byl publikován bezpočet výzkumných prací. Luca Pamitano v nich bude během své mise pokračovat.

Lucu Parmitana a jeho přípravy na misi Beyond lze sledovat na lucaparmitano.esa.int