Kosmonaut Thomas Pesquet

Kosmonaut ESA Thomas Pesquet se v roce 2016 vydá na ISS

17/03/2014 618 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonaut ESA Thomas Pesquet byl nominovaný do dlouhodobého letu na Mezinárodní kosmickou stanici.

Nominaci francouzského kosmonauta k letu oznámil generální ředitel ESA Jean-Jacques Dordain. Aktu byl přítomný francouzský ministr pro vyšší školství a výzkum Geneviève Fioraso a prezident francouzské kosmické agentury CNES Jean-Yves Le Gall.

Oznámení proběhlo v koordinaci s ostatními partnery projektu Mezinárodní kosmické stanice.

Poté, co Thomas Pesquet získal letovou nominaci, má všech šest kandidátů ESA z výběru 2009 zajištěnu misi na kosmickou stanici do sedmi let od svého oznámení.

Generální ředitel ESA k tomu poznamenává: „Nominace Thomase Pesqueta představuje završení první fáze pro náš nejnovější oddíl kosmonautů ESA, která znamenala získat pro každého z nich let.“

„Jde o jasnou demonstraci reputace ESA mezi mezinárodními partnery v projektu ISS stejně jako kosmonautů ESA mezi jejich kolegy. Letová zkušenost získaná kompletním novým oddílem představuje solidní základy pro členské státy ESA, které se tak mohou dále podílet na budoucích mezinárodních průzkumných pilotovaných misích.“

Mezinárodní kosmická stanice

Thomas Pesquet, který se narodil ve městě Rouen, bude desátým francouzským kosmonautem. Půjde ve šlépějích Léopolda Eyhartse, který se podílel na oživování a prvním využívání evropské mikrogravitační laboratoře Columbus na ISS.

Coby partner kosmické stanice je ESA oprávněna využívat její zdroje stejně jako uskutečňovat podpůrné mise, jichž se účastní evropští kosmonauti.

Během mise Thomase Pesqueta budou na kosmickou stanici instalovány atomové hodiny, které mají ve spojení s dalšími atomovými hodinami na Zemi ověřit Einsteinovu teorii relativity a umožnit co nejpřesnější měření světového času. Výsledek těchto měření může zdvojnásobit přesnost družicové navigace, což nám umožní změřit polohu jakéhokoliv objektu na Zemi s vyšší přesností, než dosud.

Příprava na výstup do otevřeného prostoru

Thomas Pesquet nejprve studoval jako letecko-kosmický inženýr, posléze pracoval jako pilot u komerčních aerolinek.

Ředitel pilotovaných letů a operací v ESA a sám bývalý kosmonaut Thomas Reiter komentuje: „Velmi dobře si pamatuji ten úžasný okamžik nominace do mise. A jsme teď nesmírně šťastný, že ho právě prožívá i Thomas Pesquet.“

„Je před ním úchvatná cesta, na níž se naučí znát všechny systémy Mezinárodní kosmické stanice a na níž jsou unikátní vědecké experimenty, které uskuteční ve vesmíru.“

Sám Thomas Pesquet komentuje svoji nominaci: „Jsem opravdu šťastný za to, že jsem byl vybraný ke konkrétní misi, ale zároveň moc dobře vím, že je to jen začátek. Před vlastním letem je potřeba udělat ještě hodně práce a ještě se toho hodně naučit.“

„Teprve až budu pracovat na Mezinárodní kosmické stanici, budu považovat svůj sen za splněný.“