Kosmonaut ESA Tim Peake dorazil na kosmodrom Bajkonur

30/11/2015 370 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonaut ESA Tim Peake, astronaut NASA Tim Kopra a velitel mise Jurij Malenčenko z Roskosmosu dorazili poslední listopadový den na Bajkonur. Zde už budou čekat na start na Mezinárodní kosmickou stanici.

Jejich odlet ze Země je plánovaný na 15. prosince, přičemž v prvních dnech tohoto měsíce je čeká první seznámení s „jejich“ kosmickou lodí Sojuz TMA-19M.

V závěrečné fázi přípravy čeká kosmonauty příprava některých experimentů, četné lékařské testy, cvičení a také finalizace plánů šestihodinového letu na kosmickou stanici.

Kosmodrom Bajkonur na družicovém snímku

Během této doby musí kosmonauti minimalizovat kontakt s lidmi, aby se snížilo riziko jejich onemocnění a přenosu nežádoucích baktérií nebo virů na kolegy pracující ve vesmíru.

Trojice kosmonautů se chystá strávit téměř půl roku ve vesmíru, když bude pracovat na experimentech a údržbě ISS kroužící ve výšce 400 kilometrů.

Mise Principia – jak je výprava Tima Peaka pojmenovaná – zahrnuje uskutečnění experimentů pro výzkumníky z celého světa. V rámci vědeckého programu se bude věnovat studiu cév nebo se pokoušet vypěstovat proteinové krystaly. Stejně tak použije pec k tavení a následnému spojování kovových slitin v mikrogravitaci.

Timothy Peake, Jurij Malenčenko a Tim Kopra

„Dva Timové“ (Peake a Kopra) mají za sebou také přípravu na výstup do otevřeného prostoru – a jsou připraveni jej realizovat, pokud by se tak řídicí středisko rozhodlo.

Všechny posádky kosmických lodí Sojuz se před startem věnují některým tradičním úkonům. Mezi ně patří zasazení stromu, návštěva muzea kosmických letů nebo podepsání dveří pokoje v hotelu Kosmonaut.

Celou misi Principia lze sledovat na dedikovaném blogu ESA.