Kosmonaut Paolo Nespoli

Kosmonaut ESA byl jmenován ke třetímu kosmickému letu

30/07/2015 331 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonaut ESA Paolo Nespoli se připravuje na svoji třetí cestu do vesmíru, tentokrát coby člen Expedic 52 a 53 na Mezinárodní kosmickou stanici. Odstartovat má v lodi Sojuz v květnu 2017, přičemž jeho mise bude pětiměsíční.

Paolo Nespoli během mise Esperia

Nová mise je součástí barterové dohody mezi NASA a italskou kosmickou agenturou ASI, do které jsou zapojeni kosmonauti ESA. Zároveň půjde o třetí dlouhodobý let ASI po misích Volare Lucy Parmitana v roce 2013 a Futura Samanthy Cristoforettiové v roce letošním.

První kosmický let Paola Nespoliho byla dvoutýdenní mise Esperia na raketoplánu Discovery STS-120 v roce 2007. Šlo o druhý krátkodobý let z dohody mezi ASI a NASA. Jedním z hlavních úkolů byla pomoc s instalací modulu Node-2 na ISS.

Paolo Nespoli před misí MagISStra

Paolo Nespoli se následně vrátil na ISS v roce 2010, aby tu absolvoval 160 dní trvající misi MagISStra – byl členem Expedic 26 a 27. Kromě podílu na mnoha experimentech se zapojil do připojování dvou kosmických lodí. Jednak druhé evropské ATV (Automated Transfer Vehicle) a jednak druhé japonské HTV (HII Transfer Vehicle).

Po svém druhém kosmickém letu pracoval Paolo Nespoli ve středisku ESA ESRIN v Itálii a v EAC (European Astronaut Centre) v Německu. Nyní ale již zahájil výcvik ve Středisku přípravy kosmonautů Jurije Gagarina v Moskvě, aby byl co nejlépe nachystaný na nové dobrodružství.

Snímek Mezinárodní kosmické stanice, který při svém posledním odletu pořídil Paolo Nespoli