Czech: Přistání raketoplánu Discovery na závěr mise STS-128

Kosmonaut ESA se vrátil na Zemi s experimentem z laboratoře Columbus

12/09/2009 230 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

ESA PR 22-2009. Dnes časně ráno ve 2:53 středoevropského letního času (0:53 UT) bezpečně přistál kosmický raketoplán Discovery na Edwardsově letecké základně v Kalifornii, čímž ukončil všechny úkoly čtrnáctidenní mise STS-128 na Mezinárodní kosmickou stanici.

Discovery se odpoutal od orbitální základny v úterý 8. září 2009 ve 21:26 středoevropského letního času (19:26 UT) a nyní bezpečně dopravil na Zemi svoji sedmičlennou posádku včetně kosmonauta ESA Christera Fuglesanga (Švédsko) a nákladu, v němž byl mj. evropský experiment EuTEF (European Technology Exposure Facility). Ten strávil na oběžné dráze půldruhého roku.

Christer Fuglesang v průběhu kosmické vycházky při misi STS-128

Během své mise pojmenované Alissé se Christer Fuglesang zapojil do většiny úkolů, které na ISS prováděla posádka STS-128. Švédský kosmonaut se podílel na dvou kosmických vycházkách (EVA), během nichž strávil celkem 13 hodin a 40 minut mimo stanici. Společně s astronautem NASA Johnem „Danny“ Olivasem odpojil a nahradit prázdnou nádrž s amoniakem. Fuglesang tím ustanovil nový rekord, protože 800 kg vážící náhradní nádrž byla nejtěžším objektem, se kterou kdy prostýma rukama manipuloval někdo z posádky ISS. Během druhé kosmické vycházky Fuglesang a Olivas instalovali kabeláž a konektory mezi hlavním příhradovým nosníkem stanice a modulem Unity/Node-1 v rámci příprav na připojení v Evropě postaveného modulu Node-3 pojmenovaného Tranquility. Ten bude na stanici dopravený v rámci mise raketoplánu STS-130 v únoru 2010.

Evropský technologický experiment zpět na Zemi

Kosmonauti ESA Frank De Winne (vlevo) a Christer Fuglesang uvnitř přechodové komory Quest na ISS

Kromě toho Fuglesang při své první kosmické vycházce v rámci mise STS-128 odmontoval a do nákladového prostoru raketoplánu Discovery umístil plošinu EuTEF, která byla instalována na vnější části laboratoře ESA Columbus od února 2008. Zařízení EuTEF představuje sadu devíti experimentů, během nichž byly různé materiály vystaveny působená kosmického prostředí, dále zde byly aparatury pro monitorování tohoto prostředí a pořizovány snímky Země. Během osmnácti měsíců ve vesmíru byla plošina EuTEF pod trvalým dohledem střediska Erasmus User Support and Operations Centre v ESTECu (European Space Research and Technology Centre), které se nachází v nizozemském Noordwijku. Vzorky a přístroje nyní budou dopraveny vědeckým týmům k podrobné analýze.

Mezinárodní kosmická stanice viděná z raketoplánu <i>Discovery</i>
Mezinárodní kosmická stanice viděná z raketoplánu Discovery

Fuglesang byl také zodpovědný za operace spojené s italským modulem Leonardo MPLM (Multi-Purpose Logistics Module), který byl v nákladovém prostoru raketoplánu a během mise byl přenesený na jeden ze stykovacích uzlů modulu Harmony Node-2, aby z něj mohly být přeloženy zásoby a vybavení pro ISS. Náklad, který posádka přeložila z modulu Leonardo na ISS obsahoval další podíl ESA na projektu: chladící skladovací box MELFI (Minus Eighty Laboratory Freezer for ISS), který byl instalovaný do japonského laboratorního modulu Kibo a který umožňuje ukládat vzorky po dlouhou dobu při velmi nízkých teplotách, a box MSL (Materials Science Laboratory), což je první box pro materiálové výzkumy na ISS, který byl instalovaný v laboratoři Destiny.

Frank De Winne zůstává ve vesmíru

Christer Fuglesang se podílí na vycházce z ISS v rámci mise STS-128

Raketoplán Discovery odstartoval z Kennedyho kosmického střediska na Floridě 29. srpna 2009 v 5:59 středoevropského letního času (3:59 UT) a připojil se k ISS o 45 hodin později. Při příletu na stanici se Christer Fuglesang připojil ke kolegovi z oddílu kosmonautů ESA Frankovi De Winnemu (Belgie), který je na palubě od května letošního roku jako člen stálé posádky v rámci dlouhodobé mise OasISS. Zatímco posádka STS-128 opustila stanici po devíti dnech společných operací, De Winne zůstává na ISS. V říjnu má přitom převzít velení stanice – jako první kosmonaut ESA.

Christer Fuglesang volně pluje uvnitř modulu Leonardo MPLM

Christer Fuglesang má za sebou nyní dvě mise kosmickými raketoplány, během nichž strávil 26 dní ve vesmíru. Má za sebou také 32 hodin práce ve skafandru v rámci kosmických vycházek, což z něj v této oblasti dělá nejzkušenějšího kosmonauta ESA.

Fuglesang je čtvrtým kosmonautem ESA, který pracoval na ISS od okamžiku, kdy se ke stanici před osmnácti měsíci připojila evropská laboratoř Columbus. Frank De Winne je připravený vrátit se na Zemi v průběhu listopadu. Dalším evropským kosmonautem, který se chystá k letu na Mezinárodní kosmickou stanici, je Roberto Vittori (Itálie), který se bude podílet na misi raketoplánu STS-134 v červenci nebo září 2010 a který dopraví do vesmíru přístroj AMS (Alpha Magnetic Spectrometer). Paolo Nespoli (Itálie) a André Kuipers (Nizozemí) budou následovat jako další Evropané v rámci šestiměsíčních výprav coby členové Expedice-26/27 (2011/12) a Expedice-30/31 (2011/12).