Kosmonaut Paolo Nespoli se vrátil na Zemi

14/12/2017 315 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonaut ESA Paolo Nespoli se vrátil bezpečně na Zemi poté, co strávil 139 dní ve vesmíru. Cesta zpět domů z Mezinárodní kosmické stanice představovala snížení rychlosti z 28800 km/h na nulu za pouhé tři hodiny.

Paolo Nespoli a jeho kolegové Randy Bresnik (NASA) a Sergej Rjazanskij (Roskosmos) přistáli v kazašských stepích 14. prosince v 8:37 h GMT.

Kosmická loď Sojuz MS-05 přečkala stres sestupu a přistání přesně tak, jak bylo zamýšleno: teplota jejího tepelného štítu dosáhla během průletu atmosférou 1600 stupňů Celsia. Kosmonauti pak pocítili čtyřnásobné přetížení.

Přistání Paola Nespoliho v roce 2011

V desetikilometrové výšce se rozevřely padáky. A v posledních metrech nad povrchem snížily rychlost sestupu ještě brzdicí rakety na tuhé pohonné látky.

„Takzvané měkké přistání je něco jako čelní srážka náklaďáku s osobákem. S tím, že vy jste v tom osobáku,“ vzpomínal Paolo Nespoli na své první přistání v lodi Sojuz v roce 2011.

Během své současné pětiměsíční mise Paolo Nespoli obletěl Zemi 2224krát, zažil 35 tisíc východů a západů Slunce a urazil vzdálenost 94 miliónů kilometrů.

Šlo o třetí kosmickou misi Paola Nespoliho a jeho třetí návštěvu ISS. Celkem má ve vesmíru nalétáno 313 dní, což je druhá nejvyšší hodnota mezi kosmonauty ESA. Více má jen Thomas Reiter.

Návrat do pozemského života

Paolo Nespoli provedl během své mise nazvané VITA více než 60 experimentů. VITA je zkratkou z „Vitality, Innovation, Technology, Ability“.

Jeho tělo samo o sobě bylo výzkumnou oblastí: jeho oči, bolesti hlavy, spánkové režimy a stravovací návyky byly monitorovány, abychom se dozvěděli více o tom, jaké se lidé adaptují na život ve vesmíru.

Záznamy teploty, cvičení a mnoho vzorků krve či slin doplňují celý obrázek a připravují lidi na mise dále do hlubin vesmíru.

Z výšky 400 km nad planetou instruoval humanoidního robota v Německu, aby na terénu simulujícím povrch Marsu opravil tři poškozené panely slunečních baterií. Tím demonstroval možnosti spolupráce kosmonautů a robotů během budoucích planetárních misí.

Život ve vesmíru může být jednodušší díky tabletům a chytrým telefonům: Paolo Nespoli tak testoval hands-free systém, který během komplexních úkolů zobrazuje instrukce.

Navíc byl v průběhu mise VITA na ISS čilý dopravní provoz: Paolo Nespoli přivítal kvarteto dopravních lodí a viděl tři odlétat. Podílel se na dvou připojeních za použití robotického manipulátoru ISS a asistoval při čtyřech kosmických vycházkách.

Nyní čeká na Paola Nespoliho nabitý program plný brífingů a testů. Kosmonauti se navíc potřebují znovu adaptovat na život v podmínkách gravitace. Vědci budou jako další případovou studii řešit to, jak bude na vzniklou situaci reagovat jeho tělo.

Dalším kosmonautem ESA, který se vydá na ISS, bude Alexander Gerst. Jeho start je plánovaný na přelom jara a léta 2018.