Zpátky na Zemi!

Kosmonaut Thomas Pesquet se vrátil na Zemi

02/06/2017 309 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonaut ESA Thomas Pesquet přistál v pátek 2. června v kazašských stepích. Zpět na Zemi se vrátil v lodi Sojuz MS-03 společně s ruským velitelem Olegem Novickým po šestiměsíčním pobytu ve vesmíru. Loď dosedla ve 14:10 h GMT po čtyřhodinové cestě z Mezinárodní kosmické stanice.

Thomas Pesquet v kosmické lodi Sojuz

Návrat na Zemi byl rutinní. Tedy tak rutinní, jak jen může být rutinní brzdění z rychlosti 28800 km/h na nulu. Tepelný štít musí zvládnout během průletu lodi atmosférou až 1600 stupňů Celsia, finální snížení rychlosti pak zajišťují padáky a brzdicí rakety – a anatomicky tvarovaná sedadla sníží účinku dopadu na posádku. Ale pořád je to hodně divoká jízda.

Další putování Thomase Pesqueta bude už mnohem klidnější, neboť na poletový debrífing a testy se vydá běžným letadlem do Kolína nad Rýnem. Výzkumníci zde budou mj. řešit, jak se jeho tělo po šesti měsících ve stavu beztíže adaptuje na „normální“ život.

Mise Proxima

Kosmická vycházka

Thomas Pesquet se během své mise Proxima zapojil do více než šedesáti experimentů a ustanovil nový rekord v počtu hodin strávených vědeckým programem týdně v rámci Expedice 50.

Prováděné experimenty povedou k lepšímu pochopení lidského mozku, oceánských proudů, radiace ve vesmíru či chování atomů. Stejně tak zkoušel nové materiály pro použití na budoucích kosmických lodích. K vrcholům mise patřily i jeho dvě kosmické vycházky, během nichž provedl údržbářské práce a modernizaci kosmické stanice.

„Jsme rádi, když vidíme Thomase Pesqueta a Olega Novického bezpečně zpět na Zemi po dokončení úžasné mise,“ komentuje ředitel ESA pro pilotované lety a robotických průzkum David Parker. „Kosmická stanice je prostředí, které musí výzkumníci a kosmické agentury udržovat v provozu dvacet čtyři hodin denně sedm dní v týdnu.“

První telefonát po přistání

„Dalším kosmonautem ESA, který se na ni vydá, bude už příští měsíc Paolo Nespoli. I on bude pokračovat ve vědeckých a technologických demonstracích, z nichž má užitek celé lidstvo.“

Zatímco Thomas Pesquet a Oleg Novickij jsou zpět na Zemi, trojice kosmonautů zůstává na ISS. Jsou to Peggy Whitsonová a Jack Fischer (oba NASA) a Fjodor Jurčichin (Roskosmos). Peggy Whitsonová sice odstartovala s Pesquetem a Novickým 16. listopadu 2016, ale zpět na Zemi se bude vracet později.