Kosmonaut Thomas Pesquet uskutečnil druhý výstup do otevřeného prostoru

27/03/2017 452 views 4 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonaut ESA Thomas Pesquet a astronaut NASA Shane Kimbrough se skrze přechodovou komoru Mezinárodní kosmické stanice vydali minulý pátek na druhý společný výstup do otevřeného prostoru.

Společně strávili prací na modernizaci počítačových systémů ISS, výměně osvětlení, kontrole chladicího systému a údržbě robotického manipulátoru Dextre šest hodin a 34 minut.

Osamělá práce ve vesmíru

Thomas Pesquet a Shane Kimbrough se hned po opuštění bezpečí stanice rozdělili a začali se věnovat každý svým úkolům. Jak k tomu kosmonaut ESA poznamenal: „Viděli jsme se jen dvakrát. Na začátku a na konci výstupu.“

Shane Kimbrough nahradil jeden z počítačů za modernizovaný typ, který umožní budoucím komerčním kosmickým lodím přílety k ISS. Poté odpojil stykovací adaptér, který bude později přesunutý robotickým manipulátorem na novou pozici. A také vyměnil dvojici kamer na japonském modulu Kibo, u nichž selhala světla.

Mezitím se Thomas Pesquet věnoval přibližně rovnoměrně po třech hodinách dvěma úkolům. Nejprve zkontroloval chladicí systém ISS na případné úniky. Pořizoval fotografie a videa, když plácal a strkal do chladicích trubek, aby zjistil, zdali někde neuniká pracovní médium. Při výstupu se nepodařilo žádný únik nalézt, ale ještě bude provedena podrobná analýza získaného záznamu.

Druhým úkolem Thomase Pesqueta bylo provést údržbu víceúčelového robotického manipulátoru Dextre: měl za úkol aplikovat na něj mazivo. Po připevnění nožní opěrky, která mu pro práci uvolnila obě ruce, přesunula astronautka Peggy Whitsonová (pracující uvnitř stanice) Dextre do pracovní pozice, kde mohl Pesquet zahájit údržbu.

Trojice kosmických vycházek

Shane Kimbrough, Peggy Whitsonová a Thomas Pesquet

Tento kosmický výstup byl prvním ze tří, které budou následovat v rychlém sledu po sobě. Druhý se uskuteční 30. března, kdy se Peggy Whitsonová a Shane Kimbrough vydají připojit na novém místě stykovací uzel a instalovat na něj ochranné kryty. Následně provedou aktivaci dalšího modernizovaného komunikačního počítače.

V závislosti na tom, kdy přesně dorazí na stanici zásoby, je třetí výstup předběžně plánovaný na 6. dubna. Zúčastní se jej Peggy Whitsonová a Thomas Pesquet. Mimo jiné budou mít za úkol vyměnit box s avionikou, který má dorazit právě na palubě nejbližší zásobovací lodi.