Kosmonaut Tim Peake se připravuje na výstup do otevřeného prostoru

05/01/2016 422 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonaut ESA Timothy Peake a astronaut NASA Tim Kopra vystoupí příští týden z Mezinárodní kosmické stanice, aby zde provedli opravy sekvenčního přepínače.

Oba Timové dorazili na ISS 15. prosince, přičemž toto bude jejich druhé zapojení do kosmického výstupu. Tim Peake asistoval Timothymu Koprovi  a veliteli stanice Scottu Kellymu, když 21. prosince opustili stanici a přesouvali externí vybavení.

Kosmonaut Tim Peake

Následující vycházka plánovaná na 15. ledna bude trvat kolem šesti hodiny. Tim Kopra a Tim Peake budou pracovat silami společnými na výměně selhavší jednotky.

Kosmonaut ESA vysvětluje: „Naším hlavním úkolem bude náhrada selhavší jednotky SSU (Solar Shunt Unit), která zajišťuje distribuci energie vygenerované ve slunečních bateriích.“

Jednotku je relativně snadné vyměnit, protože jde o jednoduchou „krabici“, která může být uvolněna pomocí jediného šroubu. Jakmile se tak stane, oba kosmonauti položí kabeláž před tím, než budou instalovány nové stykovací uzly a přenastaveny ventily. Ty byly odstraněny před přemístěním modulu Leonardo v loňském roce.

Příprava na kosmickou vycházku

Uvnitř stanice pomůže Scott Kelly oběma kosmonautům do jejich skafandrů a následně z nich – což je samo o sobě náročnou operací.

Před tím, než kosmonauti opustí bezpečí stanice, budou zhruba dvě hodiny dýchat čistý kyslík, aby ze svého těla odstranili dusík. Tlak ve skafandrech je totiž nižší, než na ISS a skoková změna by jim mohla způsobit problémy – podobně jako když se potápěči vynoří příliš rychle na hladinu.

Oblékání skafandrů a dalšího vybavení zabere hodiny před tím, než kosmonauti vstoupí do přechodové komory. V ní sníží tlak – a pak bude bezpečné otevřít průlez ven.

Timothy Peake k tomu poznamenává: „Jsem nadšený z této příležitosti uskutečnit kosmickou vycházku. Právě teď se zaměřujeme na přípravu nástrojů, vybavení a procedur.“

Přechodová komora Quest

„Údržba Mezinárodní kosmické stanice zvnějšku vyžaduje intenzivní operace. A to nejen od posádky, ale také od pozemních týmů, které dělají vše pro to, aby byl výstup maximálně bezpečný a efektivní.“

Na ISS je celkem osm nezávislých jednotek, které mají za úkol regulovat energii. Ale od loňského listopadu je z nich v provozu jen sedm.

Tim Peake k tomu poznamenává: „Pokud bude kosmická vycházka úspěšná, vrátíme operační kapacitu ISS zpět na sto procent.“

Další informace a průběžné aktualizace je možné nalézt na dedikovaném blogu mise Principia.