Podmořská základna

Kosmonauti ESA se chystají na pobyt pod vodou

10/06/2014 650 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonauti ESA Andreas Mogensen a Thomas Pesquet strávili loni pět dní na mořském dně v rámci experimentu NASA, kdy testovali technologie využitelné pro budoucí kosmické mise. Letos v červenci a září pod mořskou hladinu vrátí.

„Vodní procházka“

Podmořská základna NEEMO nedaleko pobřeží Floridy funguje jako stanice pro kosmonauty, kteří odtud uskutečňují pravidelné „vodní výstupy“ ve speciálně upravených skafandrech.

Jak přitom poznamenává projektový manažer Bill Todd: „Extrémní prostředí práce pod mořskou hladinou je blízká kosmickému prostředí, jak je to jen možné.“

Kosmonaut Thomas Pesquet připravuje skafandr Orlan

První se pod hladinu podívá Thomas Pesquet, který se od 21. července zúčastní devítidenní mise. Jeho velitelem bude japonský kosmonaut Akihiko Hošide, parťáky pak kosmonauti NASA Jeanette Eppsová a Mark Vande Hei.

Jejich mise se zaměří na výzkum lidského organismu: na to, jak se zdraví a výkon mění v prostředí podobném kosmickému a na to, jak udržovat špičkový výkon a kondici kosmonautů co nejdéle.

Thomas Pesquet vysvětluje: „Průzkum prostě nenastane sám od sebe – musíte ho provést. A to krok za krokem v rámci projektů jako je tento. Jednou bude den, kdy kosmonaut z evropského oddílu vkročí na Mars nebo jiné těleso. Bude to přitom výsledek těchto společných mezinárodních aktivit, které k tomuto cíli vydláždí cestu.“

Andreas Mogensen při experimentu CAVES

Následně začne 8. září sedmidenní mise, která bude zaměřená na oblékatelnou elektroniku a vzdálené monitorování posádky.

Andreas Mogensen se experimentu zúčastní společně s kanadským kosmonautem Jeremy Hansenem a instruktorem kosmonautů ESA plus trenérem kosmických vycházek Hervé Steveninem. Celou výpravu pak povede kosmonaut NASA Randy Bresnik.

Hervé Stevenin, Jeremy Hansen a Andreas Mogensen se zúčastnili už minulých běhů NEEMO. Stejně tak se Andreas Mogensen, Jeremy Hansen a Randy Bresnik zúčastnili „jeskynního programu“ ESA CAVES.

Testování nového nářadí a technologií

Hervé Stevenin uvedl při minulém testu: „Je skutečnou poctou být součástí posádky s touto trojicí kosmonautů. Už teď se těším, až budu součástí tohoto úžasného projektu, který bude testovat budoucí koncepty pro kosmické operace stejně jako zkoušet nástroje pro kosmické vycházky, dále pak nové techniky a rozhraní člověk-stroj pro budoucí kosmický průzkum za Mezinárodní kosmickou stanici.“

Plánovači programu se tentokrát zaměří také na výcvik stylem „právě teď“, kdy budou kosmonauti pracovat s minimální přípravou, ale budou se řídit především instrukcemi podávanými průběžně. Nové technologie totiž mohou přinášet informace právě tehdy, když je potřebujeme: kosmonauti tak mohou mít ruce volné, aby se soustředili jen na své úkoly.

Instruktor Hervé Stevenin

Mise v září bude testovat hlasem ovládaný prototyp technologie ESA „mobil“, která bude využívat chytré telefony, tablety a průhledové obrazovky.

Tento přístup bude použitý i při misi kosmonauta Andrease Mogensena v příštím roce: „NEEMO je úžasnou příležitostí na testování částí mobilního počítačového vybavení, které ESA vyvíjí pro vesmír a které budu používat během své výpravy na Mezinárodní kosmickou stanici.“

Obě mise pod mořskou hladinou budou obsahovat i výstupy kosmonautů ve skafandrech, které mají simulovat kosmické vycházky. Různé úrovně gravitace budou testovat nástroje, které mohou být použité při přistání kosmonautů na Měsíci, Marsu nebo asteroidech.

Tyto „vodní procházky“ také umožní testovat způsoby komunikace mezi střediskem řízení letu a kosmonauty během práce.

Sledujte kanály ESA a kosmonauty na Twitteru pro aktualizace.

Akvanauti