Samantha Cristoforettiová, Terry Virts a Anton Škaplerov

Kosmonautka ESA Samantha Cristoforettiová se vrací domů

08/06/2015 602 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonautka ESA Samantha Cristoforettiová se ve čtvrtek 11. června vrátí zpět na Zemi. V lodi Sojuz TMA-15M společně s ní přistanou kosmonaut NASA Terry Virts a velitel Roskosmosu Anton Škaplerov. Vrátí se po misi trvající úctyhodných 200 dní.

Trojice kosmonautů uzavře průlet do lodi Sojuz kolem 6:55 h GMT. Jakmile opustí Mezinárodní kosmickou stanici, započne návrat domů trvající 200 minut. Předpokládá se, že dosednou v kazašských stepích kolem 13:54 h GMT.

Samantha Cristoforettiová už dnes ustanovilo několik nových rekordů: má na svém kontě nejdelší let kosmonauta ESA, italského kosmonauta/astronauta a ženy-kosmonautky vůbec. Dosavadní rekordmanka – americká astronautka Sunita Williamsová – totiž strávila ve vesmíru non-stop 195 dní, a to v roce 2007. Mise Futura Samanthy Cristoforettiové tento výkon překoná o pět dní.

Kosmická loď Sojuz TMA-15M

Mise Futura přitom byla nečekaně prodloužena poté, co ruská kosmická loď Progress M-27M nedokázala dorazit na stanici.

„Prodloužená“ ve vesmíru přitom představovala pro kosmonauty velmi nabitý program: Samantha Cristoforettiová využila čas k instalaci nové vodní pumpy do laboratorního modulu Columbus, pomohla při přesunu modulu Leonardo na novou pozici a modernizovala palubní záznamový systém.

Samantha Cristoforettiová, Anton Škaplerov a Terry Virts zanechají na palubě ISS trojici Scott Kelly (USA), Michail Kornijenko a Gennadij Padalka (oba Rusko). Scott Kelly a Michail Kornijenko jsou přitom nyní zhruba ve třetině svého téměř ročního pobytu ve vesmíru. Nové tříčlenná posádka přitom na ISS dorazí již brzy.

Cestu Samanthy Cristoforettiové lze sledovat z první ruky skrze osobní deník a obrázky na http://samanthacristoforetti.esa.int.