Kov pod mikroskopem

Kovy, přes které je vidět

09/01/2018 326 views 6 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Astronauti na Mezinárodní kosmické stanici aktivovali experiment, který má potenciál více nám objasnit procesy týkající se toho, jak se formují slitiny kovů.

Schopnost lidstva ovládnout metalurgii je synonymem vývoje. Historikové podle toho rozlišují periody na dobu bronzovou nebo dobu železnou.

Dnes jsou většinou používané slitiny různých kovů. Díky tomu dochází ke kombinaci vlastností a vznikají lehčí či pevnější materiály.

Je to podobné jako v případě pečení dortu: výsledek záleží na mnoha faktorech, nejen na přidání správných surovin. Jde třeba o teplotu pece nebo proces chladnutí. Při hledání dokonalé slitiny posílají výzkumníci některé kovy na hypergravitační centrifugy.

Slitiny dnes najdeme všude: od smartphonů v kapse až po letadla. Z lehčích, odolnějších, samoopravovacích nebo měkkých slitin těží společně průmysl i koncoví uživatelé.

Řešení problému s transparentností

Nepřekvapí, že kdekdo touží nahlédnout dovnitř kovových schránek, aby se na vlastní oči přesvědčil, cože se uvnitř odehrává. Ideálně bychom měli být schopni pozorovat proces bez toho, aniž by do něj gravitace vnášela další vrstvu komplexnosti. Problém je samozřejmě v tom, že kovy nejsou transparentní.

Kosmická pec

ESA v této oblasti provádí rentgenové experimenty na suborbitálních raketách, ale ty jsou limitované třinácti minutami beztížného stavu najednou a navíc paprsky X neodhalují všechno.

Namísto kovů se tak vědci podívali kolem sebe a našli organické materiály, které jsou průhledné a zároveň pevné jako kov.

První dávka těchto směsí dorazila na Mezinárodní kosmickou stanici 18. prosince loňského roku. Dopravila je sem zásobovací loď Dragon společně s miniaturní píckou. Tato Bridgmanova pec je podobná dopravnímu pásu, který je k vidění v továrnách nebo fast-foodových restauracích. Cartridge s materiálem procházejí ohřívacím prvkem velmi pomalým pohybem: trvá jim dva dny, než urazí vzdálenost 1 mm. Experiment je ale plně automatický a bude probíhat po dobu několika týdnů.

Tavení plastů

Kosmonauti nastavili pícku Transparent Alloy uvnitř samostatného uzavřeného kontejneru ESA a vložili první cartridge.

Monitorování procesu

Na pevný disk je zaznamenávaný mikroskopický pohled ze dvou videokamer, zatímco operátoři v řídicím středisku v Madridu mohou sledovat různé struktury zapínám různobarevných světel.

Tyto experimenty nabízejí pohled do základního fenoménu dovolí vědcům, aby je pochopili a kontrolovali. Kdo ví, jaké zvláštní slitiny ještě dokážeme vymyslet? Příští „kovová“ doba v dějinách lidstva tak může být něčím, co si dnes ještě nedokážeme představit.