Samarra v Iráku

Kterak družice pomáhají chránit historii

03/04/2013 5980 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Sledování z oběžné dráhy je atraktivním způsobem monitorování historických míst v odlehlých nebo politicky nestabilních oblastech. Navíc může pomoci archeologům při nových objevech.

Starobylé město Samarra bylo v devátém století významným střediskem islámu. Nacházelo se na území dnešního Iráku. Jedná se o jediné islámské město, které si dochovalo původní půdorys, architekturu i umělecká díla – ačkoliv dosud bylo odkryto jen asi dvacet procent jeho rozlohy.

V roce 2007, během vrcholící války v Iráku, bylo zařazeno organizací UNESCO na seznam světového dědictví v ohrožení. Příslušné úřady totiž nebyly schopné zajistit jeho ochranu a konzervaci.

Ve stejném roce provedli povstalci druhý útok na městskou mešitu a poškodili věž s hodinami.

Známky vegetace

Monitorování míst jako je Samarra během období politické nestability je pro archeology jak obtížné, tak nebezpečné. Právě družice přitom nabízejí neinvazivní řešení tohoto problému: jednak mohou sledovat tyto pozůstatky minulosti a jednak pomáhají identifikovat nové oblasti, které by stálo za to odkrýt.

Nejobvyklejším způsobem monitorování zajímavých oblastí z oběžné dráhy je snímkování ve vysokém rozlišení ve viditelném spektru. Nové techniky ale umožňují zapojit i satelity s výkonnými radary, které jsou schopné odhalit vliv podzemních struktur na zemský povrch.

Radar je citlivý na drobné odlišnosti v charakteristice zkoumaného objektu jako je například hustota půdy nebo obsah vody – tedy skutečnosti, které lidské oko nemůže vidět. Stejně tak mohou být radarem detekovány změny v půdní vlhkosti nebo v růstu vegetace. Na ně totiž mají vliv podzemní struktury, takže mohou být použité k odhalení historických objektů.

Radar také může pracovat skrze mraky nebo v noci, takže poskytuje kontinuitu v pozorováních bez ohledu na denní či noční dobu nebo atmosférické podmínky.

Snímkování s pomocí radaru je komplexní záležitostí, takže ne vše se v této oblasti dá jednoduše vysvětlit. Některé snímky každopádně mohou pomoci identifikovat místa vhodná pro zahájení vykopávek.

Gebel Barkal v Súdánu

Archeologická lokalita Gebel Barkal se nachází v severní části nilské nížiny v Súdánu. Najdeme zde hroby, chrámy nebo celé městské komplexy. Místo je zapsáno na seznamu světového dědictví UNESCO a vypovídá o kulturách Napatan (900 až 270 let před letopočtem) a Meroitic (270 před letopočtem až 350 našeho letopočtu).

Za použití technologie „polarimetrický syntetický aperturní radar“ se vědci z univerzit v La Sapienza (Itálie) a Rennes (Francie) detailněji podívali na pyramidy a chrámy v oblasti Gebel Barkal. Jejich výzkumy jim umožnily nejen sledovat tuto oblast během doby politické nestability, ale zároveň identifikovali mnohé další zajímavé útvary, které se nacházejí pod zemí a které dosud nebyly objeveny.

Družicové snímky stejně tak dobře mohou být užitečné při monitorování a identifikaci podzemních archeologických struktur v hustě osídlených oblastech. V Římě jsou místa jako je třeba Koloseum nebo Forum Romanum součástí města: v mnoha moderních metropolích jsou ale historické klenoty stále ukryty ve shonu a chaotické výstavě.

Skryté poklady

Student z italské univerzity Tor Vergata University tak například s pomocí satelitních snímků objevily nové archeologické lokality na východním předměstí Říma. Stalo se tak díky odlišným spektrálním odrazům (zvláště v blízkém infračerveném spektru) vegetace, která vyrostla na inkriminovaných místech.

Budoucí mise, jako je například na letošní rok plánované vypuštění japonského satelitu ALOS-2, tak budou mít mimo jiné za cíl rozšířit unikátní možnosti kosmické archeologie. Přidat by se k nim mohla díky novátorskému radaru také kandidátská mise ESA Biomass.