Letmý průlet nad zdevastovaným světem

25/06/2012 187 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Sonda ESA Rosetta nám umožnila nahlédnout do dlouhé a bouřlivé historie asteroidu Lutetia. Meziplanetární sonda totiž měla možnost přiblížit se k tomuto velkému a starobylému asteroidu.

Úžasné video spojuje sérii snímků pořízených sondou Rosetta v době, kdy prolétala kolem asteroidu dne 10. července 2010.

Sekvence začíná devět a půl hodiny před nejtěsnějším průletem Rosetty, kdy se asteroid ze vzdálenosti půl miliónu kilometrů jeví jako drobný rozmazaný flek.

Útvary na povrchu se pak rychle začínají objevovat a celé sekvence končí šest minut po nejtěsnějším přiblížení: v době, kdy už byla Rosetta 6300 kilometrů za asteroidem.

Široká paleta dopadových kráterů a dalších útvarů jizví povrch Lutetie: všechny jsme měli možnost pozorovat poprvé a všechny nám umožňují nahlédnout do geologické minulosti asteroidu.

Asi nejvýraznějším prvkem je kráter o průměru 57 kilometrů, který je němým svědkem jedné z nejdramatičtějších kolizí v historii asteroidu. Nejstarší krátery na Lutetii jsou podle všeho staré 3,4 až 3,7 miliardy let, zatímco nejmladší jsou jen několik desítek miliónů let staré.

Síť propadlin a zlomů také nasvědčuje tomu, že na tvorbě současné podoby povrchu asteroidu se podílely také seizmické jevy.

O Lutetii se domníváme, že je svědkem z nejmladší doby formování sluneční soustavy před nějakými 4,5 mld. let: možná má dokonce i železné jádro, což považujeme za výsadu planet.

Meziplanetární sonda Rosetta je nyní na cestě k setkání s kometou 67P/Čurjumov-Gerasimenko, k němuž má dojít v květnu 2014. O několik měsíců později vysadí svůj modul Philae, který má provést první řízené přistání na povrchu kometárního jádra.

Zdroj: ESA 2012 MPS pro OSIRIS Team MPS/UPD/LAM/IAA/RSSD/INTA/UPM/DASP/IDA