Loď ATV-4 je plně připravena na start

Loď ATV-4 je připravena dopravit na ISS důležitý náklad

03/06/2013 3969 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Čtvrtá nákladní loď ESA ATV (Automated Transfer Vehicle) pojmenovaná Albert Einstein je připravena ke startu na palubě rakety Ariane 5. Pokud se nestane nic nepředvídaného, vzlétne 5. června z evropského kosmodromu v Kourou (stát Francouzská Guayana).

Ke vzletu má dojít ve 23:52 h středoevropského času (21:52 h GMT). O tři hodiny a čtyři minuty později se loď oddělí od nosné rakety a začne svoji desetidenní samostatnou pouť napěchovanou zkouškami a korekcemi dráhy. Ta ji na závěr přivede k automatickému připojení k Mezinárodní kosmické stanici 15. června.

Loď ATV Albert Einstein je pojmenovaná po vědci, který nejvíce proslul ustanovením teorie relativity. Úkolem stávající mise je dodat na stanici důležité zásoby a zajistit její manévry během plánovaného pětiměsíčního společného letu.

Se startovací hmotností 20 235 kg je ATV Albert Einstein nejtěžším kdy vypuštěným zařízením z Evropy. Stejně tak nese nejtěžší hermetizovaný náklad, jaký kdy byl s pomocí ATV převážený.

Kosmická loď je vlastně zařízením „čtyři v jednom“, když přiváží vybavení a zásoby, dále doplní pohonnými látkami nádrže na stanici, bude zajišťovat její manévry v průběhu společné mise a v neposlední řadě poskytne kosmonautům obytný prostor, ve kterém mohou žít.

Základní informace o misi ATV-4

„Týmy ESA, CNES, Arianespace a firmy Astrium pracovaly opravdu tvrdě, aby připravily loď ATV Albert Einstein na start. Tímto bych chtěl poděkovat každému jednotlivci za jeho nasazení a profesionalitu,“ uvádí manažer mise ATV-4 v ESA Alberto Novelli.

„Už teď se těšíme na středeční start!“

Dodávka nákladu pro ESA a další partnery stanice

Náklad ATV obsahuje také vědecké experimenty – včetně těch, jejichž realizaci bude mít na starosti kosmonaut ESA Luca Parmitano – náhradní díly, pohonné látky, vodu, pracovní plyny, jídlo a oblečení. Celkem jde o 1400 různých položek, které budou doručeny na orbitální stanici.

Mnoho z těchto položek je přitom doručováno pro mezinárodní partnery stanice, zvláště pak pro NASA a pro japonskou kosmickou agenturu JAXA.

Kosmonaut ESA Luca Parmitano, který žije a pracuje na stanici od 29. května, bude monitorovat přibližování a připojování ATV stejně jako asistovat při vybalování a ukládání zásob.

Boosting Station orbit

Once attached, ATV refuels the Space Station and can also reboost the orbital complex: its thrusters raise the orbit to counteract the atmospheric drag that slowly pulls the Station down.

ATV can even move the Station to avoid collisions with space debris and provide attitude control.

To achieve an automated docking under the very tight safety constraints imposed by human spaceflight rules, ATV carries high-precision navigation systems, advanced flight software and a fully independent and autonomous collision-avoidance system with separate power supplies, control and dedicated thrusters.

Station’s largest ferry

About 10 m long and with a diameter of 4.5 m, ATV incorporates a 45 cubic metre pressurised module and a Russian docking system, similar to those used on the Soyuz manned ferries.

With its solar wings deployed, ATV spans 22 m. Almost three times larger than Russia’s unmanned Progress, it can also deliver about three times the cargo load.

ATV-4 launch rehearsal

Before leaving the Station, Albert Einstein will be filled with waste bags and unwanted hardware by the crew. It will then be deorbited over the southern Pacific Ocean to burn up harmlessly in the atmosphere.

Astrium is the industrial prime contractor, leading a team of more than 30 contractors in 10 European countries. The ATV Control Centre is located in Toulouse, France, on the premises of France’s CNES space agency.

The last ATV in the series, to be launched next year, will not be the end of the ATV programme. Building on the spacecraft’s track record and advanced design, ESA will supply ATV-derived hardware for NASA’s Orion spacecraft to power humans to the Moon and beyond.

The ATV-derived service module, sitting directly below Orion’s crew capsule, will provide propulsion, power and thermal control, as well as supplying water and gas to the astronauts in the habitable module.

This collaboration between ESA and NASA continues the spirit of international cooperation that forms the foundation of the International Space Station.

For more information about ATV, please visit http://www.esa.int/ATV/