Luca Parmitano asistuje svým kolegům v rámci přípravu na výstup z přechodové komory Quest

Luca Parmitano se chystá na kosmickou vycházku

10/10/2019 297 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonaut ESA Luca Parmitano se připravuje na první výstup do otevřeného prostoru ve skafandru v rámci své mise Beyond.

Výstup je naplánovaný na 25. října, přičemž bude pracovat společně s astronautkou NASA Jessicou Meirovou na výměně niklo-vodíkových baterií za novější lithium-ionové. Dále pak nainstalují adaptér pro uložení baterií na nosník P6 kosmické stanice.

Tento proces jeho kolega z oddílu kosmonautů ESA Thomas Pesquet zná velmi dobře, protože během své mise Prosima vyměňoval baterie na dalším energetickém okruhu. Zeptali jsme se ho na tento úkon a jak se na výměnu posádka připravuje.

Cesta k EVA

Zkouška skafandru před výstupem Thomase Pesqueta

Každý výstup do otevřeného prostoru, který je známý pod zkratkou EVA (Extra-Vehicular Activity), je připravován zhruba s ročním předstihem.

Na kosmické stanici pak přípravy začínají se zhruba dvoutýdenním předstihem sadou procedur nazývanou „Cesta k EVA“ (Road to EVA).

„Příprava na výstup zabere během této dvoutýdenní periody dvě až tři hodiny denně,“ vysvětluje Thomas Pesquet. „Posádka se mimo to často věnuje přípravě i ve svém osobním čase.“

Velký den

Skafandr EMU (Extravehicular Mobility Unit)

Živé vysílání výstupy Lucy Parmitana a Jessicy Meirové začne na NASA TV v 10:30 h GMT (12:30 h středoevropského času), ovšem posádka začne přípravy kolem 6:00 h. Přitom den předem se nesmí kosmonauti koupat, holit nebo aplikovat deodorant. Případné zbytky z těchto produktů by se totiž ve skafandru mohly smísit s čistým kyslíkem a zvýšit riziko požáru.

Kosmonauti využívají kapalný chladicí systém, který tvoří nejspodnější vrstvu skafandru. Ten je spojený s vodním systémem, který zajišťuje chlazení (nebo v případě potřeby ohřívání) cirkulací vody kolem jejich těla. Stejně tak u sebe mají lékařský monitorovací přístroj a dozimetr, jenž měří radiaci.

Thomas Pesquet popisuje proces uvnitř přechodové komory, z níž se vystupuje do otevřeného prostoru, jako „potápění v opačném gardu“. Kosmonauti zde řízeně dýchají, aby dostali ze své krve dusík a aby se přizpůsobili nižšímu tlaku.

Třetí člen posádky, který je označovaný jako IV (Intravehicular), je také – před tím, než je v ní vytvořeno vakuum - uzavřený v přechodové komoře. Tento člověk pomáhá kosmonautům s jejich kyslíkovými maskami a do skafandrů, přičemž vše kontroluje. Zvláště pak, zdali jsou věci pevně ukotvené a vše je nachystáno na bezpečný výstup.

Tuto roli bude mít Luca Parmitano u dvou výstupů předcházejících tomu jeho, a to 15. a 21. října.

Ve vesmíru

Luca Parmitano během výcviku v Johnsonově kosmickém středisku NASA

Před opuštěním přechodové komory, uvádí Thomas Pesquet, je nesmírně důležité potlačit své pocity.

„Každý vás sleduje, obrovské množství lidí bylo zapojeno do přípravy výstupu a největší riziko je pochopitelně ve chvíli, když jste mimo kosmickou stanici,“ vysvětluje. „Jediná věc, na kterou se opravdu nelze připravit, je střídání denních a nočních cyklů.“

„Během noci používáte světla na své přilbě, takže nevidíte prakticky nic jiného, než to, na čem pracujete. A protože pracujete s praktickou jakoukoliv orientací těla, je snadné se dezorientovat. Ale víte, že kdykoliv se můžete vrátit po poutacích lanech zpět do průlezu.“

Po opuštění přechodové komory se vydá jeden z kosmonautů připravit pracovní místo, zatímco druhý jde uvolnit šrouby na předpřipravených platech s adaptéry. Každý kosmonaut pak nainstaluje plato s adaptéry. Vždy dvě staré baterie nahrazuje jedna nová.

Výstup plánovaný na 25. října je jedním z pěti plánovaných na říjen. V listopadu jsou plánované další, kdy Luca Parmitano vystoupí mimo stanici znovu s cílem provést komplexní opravu a vylepšení „lovce temné hmoty“, přístroje AMS-02. Úkol to bude o to obtížnější, neboť zařízení nebylo nikdy navrženo k údržbě na oběžné dráze.