Pohled z perspektivy na kráter Greeley

Měnící se kráter nese jméno uznávaného planetárního vědce

26/10/2018 217 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Povrch planety Mars se může jevit až nudně neměnný, nicméně přesto se mnoho útvarů na něm prochází neustálou proměnou. Dokládá to i tento snímek pořízený sondou Mars Express, který zachycuje dopadový kráter Greeley zasažený erozí.

Kráter Greeley v kontextu

Kráter Greeley, jenž byl pojmenovaný po uznávaném planetárním vědci Ronaldu Greeleym, se nachází na jedné z nejstarších částí Marsu: v oblasti jižních vysočin planety označovaných jako Noachis Terra.

Vědci se domnívají, že tato oblast je stará zhruba čtyři miliardy let. Je tak domovem mnoha útvarů, které se zformovaly v době vzniku naší Sluneční soustavy. V Noachis Terra mnoho kráterů vzniklo, proměnilo se nebo naopak zcela zmizelo - a kráter Greeley není výjimkou.

Objekt zájmu na těchto snímcích mise Mars Express leží mezi dvěma rozměrnými a hlubokými impaktními planinami Argyre a Hellas. Je přitom skvělým příkladem velmi starého kráteru, který v čase odolal působení silné eroze.

Vítr, voda, led a následné dopady kosmických těles hrály významnou roli v „opotřebování“ kdysi výrazné struktury kráteru. Zarovnaly a odstranily jeho okraje, z okolní krajiny díky jejich působení zmizely typické prvky formované společně s kráterem (např. „paprsky“ materiálu vyvrženého z kráteru při dopadu) a zaplnily plus zarovnaly jeho dno.

Právě dno je pokryto množstvím menších dopadových šrámů a rýh, které vznikly až po zformování kráteru Greeley. Jde tedy o další jasný důkaz věkovitosti kráteru. S hloubkou jenom 1,5 km je Greeley na martovský kráter relativně mělký - a navíc je obtížné ho rozeznat od okolního terénu.

Záběr ze sondy Mars Express zachycuje kráter Greeley

Doprovodné záběry kráteru jej ukazují v širším kontextu Marsu, přičemž je barevně zvýrazněna topografie: zdůrazněny jsou relativní hloubky kráteru, jeho rozbité okraje, menší následné krátery a další útvary v oblasti. A také přinášíme obligátní perspektivní pohled, tentokráte orientovaný přes kráter na jihozápad. Dohromady tyto snímky dobře charakterizují kráter a jeho prostředí a nabízejí pohled do dávných dob našeho planetárního souseda.

Kráter Greeley vděčí za svůj název návrhu Mezinárodní astronomické unie z roku 2015, aby nesl jméno uznávaného planetárního vědce Ronala Greeleye. Ten nás opustil 27. října 2011.

Kromě významné práce zahrnující nejen průzkum Mars a související mise, ale také lunární průzkum a výpravy k Venuši, Jupiteru, Uranu a Neptunu byl Greeley profesorem planetární geologie při Arizonské státní univerzitě v letech 1977 až 2011. Dále se podílel na vývoji přístroje HRSC sondy Mars Express (High Resolution Stereo Camera): tedy přístroje, který získal data použitá při vzniku těchto fotografií.

Topografie kráteru Greeley