Mezník evropské práce na lodi Orion

23/05/2014 578 views 3 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

ESA je opět o krok blíže k tomu, aby se podílela na budoucnosti pilotované kosmonautiky a průzkumu vesmíru, když dokončila předběžnou revizi evropského servisního modulu pro loď NASA Orion. Ta má být v budoucnu schopná poslat kosmonauty za oběžnou dráhu Země.

Evropa se podílí na servisním modulu a svými znalostmi na víceúčelové pilotované lodi Orion MPCV (MultiPurpose Crew Vehicle). Dodává prověřenou a vesmírnými lety odzkoušenou technologii ze zásobovacích lodí ESA ATV (Automated Transfer Vehicle) pro Mezinárodní kosmickou stanici.

Maketa servisního modulu

Loď Orion se bude skládat z pilotované kabiny spojené s evropským modulem, který bude poskytovat energii, zajišťovat tepelnou regulaci, zásoby a pohonné látky pro celou sestavu.

Spolupráce představuje obrovský úspěch pro ESA, NASA a evropský průmysl na tomto důležitém projektu. Jde o dlouhodobé partnerství agentur v mnoha oblastech pilotovaných a robotických kosmických letů.

Předběžná revize návrhu (PDR, Preliminary Design Review) je jednou ze sérií kontrolních bodů v komplexních technických projektech. Poté, co projekt prošel touto revizí, bude následujícím krokem začátek detailního návrhu a zajišťování subsystémů.

S tím, jak budou procesy revize pokračovat, bude návrh lodi porovnáván s bezpečnostní a spolehlivostí celého systému stejně jako s celkovým souladem s požadavky na loď Orion.

Týmy vyvíjející servisní modul prošly kompletní dokumentaci v dubnu a květnu před tím, než se na týden setkaly v německých Brémách. Kontroloři z ESA, NASA a od hlavního amerického kontraktora, firmy Lockheed Martin, hodnotili dokumenty dodané od společnosti

Airbus Defence & Space a jejích evropských dodavatelů.

Předběžná revize PDR byla zakončena formálním setkáním 15. května s tím, že výstupem z ní je pokračování do další fáze.

Následujícím důležitým mezníkem je kritická revize návrhu (Critical Design Review), která proběhne ke konci roku 2015. Po ní už bude následovat první bezpilotní let evropského servisního modulu v roce 2017.