Změny magnetického pole

Mise Swarm odhalila měnící se magnetické pole

19/06/2014 1359 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

První sada dat ve vysokém rozlišení z třídružicové mise ESA SWARM odhalila aktuální změny v magnetickém poli, které chrání naši planetu.

Mise Swarm vypuštěná v listopadu 2013 nabízí bezprecedentní pohled do komplexního fungování zemského magnetického pole. To nás chrání před bombardováním kosmickou radiací a nabitými částicemi.

Magnetické pole v červnu 2014

Měření během uplynulých šesti měsíců potvrdila obecný trend oslabování magnetického pole. Největší úbytek síly je přitom nad západní polokoulí.

Nicméně v dalších oblastech jako je jižní část Indického oceánu naopak magnetické pole od letošního ledna posílilo.

Nejnovější měření také potvrzují přesun magnetického severního pólu směrem k Sibiři.

Tyto změny jsou založeny na studiu magnetických signálů pocházejících ze zemského jádra. V následujících měsících budou vědci analyzovat získaná data, aby odhalili zdroje magnetismu i z dalších zdrojů. Zvláště pak ze zemského pláště, kůry, oceánů či ionosféry.

Což v konečném důsledku nabídne nový vhled do mnoha přírodních procesů: od těch, k nimž dochází hluboko uvnitř naší planety, až k těm, které tvoří kosmické počasí tvoření sluneční aktivitou. Navíc tyto informace pomohou k odhalení příčiny toho, proč magnetické pole oslabuje.

Zemské magnetické pole

„Tyto úvodní měření ukazují vynikající kondici mise Swarm,“ podotýká manažer mise Swarm Rune Floberghagen.

„Díky bezprecentnímu rozlišení data zároveň ukazují schopnost družic Swarm mapovat i velmi drobné odchylky v celém magnetickém poli.“

První výsledky mise byly představeny v polovině června na setkání „Third Swarm Science Meeting“ v Kodani (Dánsko).

Ministryně pro vyšší vzdělání a vědu Sofie Carsten Nielsenová při této příležitosti vyzvedla dánský podíl na misi. Družice Swarm totiž pokračují ve výzkumech započatých dánským satelitem Ørsted, který je stále v provozu, stejně jako v měřeních německé mise Champ. Stěžejní přístroj družic Swarm VFM (Vector Field Magnetometer) byl vyrobený Dánskou technickou univerzitou.

Družice Swarm

Dánský Národní kosmický institut, DTU Space, hraje hlavní roli společně v aplikačním a výzkumném zařízení Swarm Satellite Constellation Application and Research Facility, a to společně s deseti evropskými a kanadskými výzkumnými organizacemi. Zařízení vytváří pokročilé modely založené na datech z mise Swarm, které popisují každý z jednotlivých zdrojů magnetického pole.

„Jsem opravdu nesmírně šťastný, když vidím skutečné plody z mise Swarm,“ uvedl ředitel DTU Space Kristian Pedersen.