Přílet ATV-4 na ISS

Mise „kosmického náklaďáku“ ATV-4: všechno jednou končí

26/10/2013 6173 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Zásobovací a podpůrná kosmická loď ESA ATV Albert Einstein sloužila Mezinárodní kosmické stanici spolehlivě od chvíle, kdy byla letos v červnu vypuštěna z evropského kosmodromu ve Francouzské Guayaně. Její mise však končí: v pondělí odlétá od ISS a o pět dní později zanikne v hustých vrstvách atmosféry.

Albert Einstein je čtvrtou ze série lodí ESA ATV (Automated Transfer Vehicles), které dopravují na stanici zásoby, upravují její oběžnou dráhu a nakonec uvolňují místo na její palubě, poté co odlétají pryč naložené odpadem a nepotřebným vybavením.

Na letošní rok přitom tým ATV naplánoval speciální odlet. Po odpojení od stanice 28. října v 9:00 h GMT dostane Albert Einstein instrukce z řídicího střediska v Toulouse (Francie), aby během pěti dnů provedl sérii delikátních manévrů, která jej dostane do pozice přímo pod stanicí.

Letoví kontroloři pak zahájí proces odeslání vysloužilé lodi do atmosféry kolem půlnoci GMT 2. Listopadu: ve chvíli, kdy bude ATV-4 nějakých 120 kilometrů pod stanicí. Kosmonauti na její palubě tak budou mít jedinečnou příležitost sledovat loď, jak zaniká v atmosféře nad Tichým oceánem. Procedura poskytne cenné informace, které umožní lépe kalibrovat budoucí řízené likvidace kosmických objektů.

Řídicí středisko ATV

„Celá mise proběhla bez jediného zaškobrtnutí a je čítankovým příkladem skvělé práce operačních týmů v řídicím středisku stejně jako našich průmyslových partnerů, kteří stroj postavili,“ uvádí manažer mise ATV-4 Alberto Novelli.

„Uzavřít misi taktovou velkolepou a divácky vděčnou operací je skutečnou třešničkou na dortu pro všechny, kdo se na její přípravě podíleli,“ dodává vedoucí operačních týmů v řídicím středisku Jean-Michel Bois.

ATV-4 představuje nejtěžší náklad kdy vynesený do vesmíru na palubě rakety Ariane. Stejně tak loď nesla nejtěžší náklad kdy dopravený na kosmickou stanici a zároveň i největší množství samostatných kusů nákladu v celé sérii ATV.

Rekordní loď si pak připsala ještě jedno „nej“: od stanice odlétá s největším jednorázovým množství odpadu, jaký ji kdy opustil.

Přílet ATV-4 k ISS