Play
$video.data_map.short_description.content

Nejtěžší evropská nákladní loď zamířila k Mezinárodní kosmické stanici

06/06/2013 6308 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Čtvrtá zásobovací družice ESA pro Mezinárodní kosmickou stanici ATV (Automated Transfer Vehicle) Albert Einstein byla úspěšně dopravena do vesmíru po startu z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guayaně. Automatický „kosmický náklaďák“ nyní bude provádět sérii korekčních manévrů, které ho přivedou ke spojení s orbitálním komplexem 15. června.

Raketa Ariane-5, kterou provozuje společnost Arianespace, odstartovala ve středu 5. června ve 21:52:11 h GMT (23:52:11 h středoevropského a 18:52:11 h místního času) a bezpečně o 64 minut později dopravila ATV na plánovanou kruhovou parkovací dráhu. Družice následně vyklopila své čtyři panely slunečních baterií a anténní tyč.

Let zásobovací lodi je monitorován z řídicího střediska ATV Control Centre, které v Toulouse společně provozují ESA a francouzská kosmická agentura CNES. Fáze LEOP (Launch and Early Orbit Phase) byla dokončena zhruba šest hodin po startu, přičemž přibližování a připojení se stanicí proběhne automaticky. Spojení je plánováno na 13:46 h GMT (15:46 h středoevropského času) 15. června.

Historicky nejtěžší družice vynesená raketou Ariane

S hmotností 20190 kg je ATV Albert Einstein nejtěžším zařízením kdy dopraveným do vesmíru s pomocí rakety Ariane. Dosavadní rekord držela předchozí družice ATV Edoardo Amaldi: ten ale byl nyní překonán o nějakých 150 kg. Zásobovací družice ESA ATV je přitom největší, nejpokročilejší a nejuniverzálnější zařízením z flotily zařízení, která zajišťují obsluhu ISS.

„S dalším úspěšným startem ATV a dalším rekordem v oblasti hmotnosti vynášeného zařízení evropský průmysl opět ukázal, že má schopnost produkovat unikátní kosmická zařízení. Díky tomu může ESA hrát klíčovou roli mezi partnery na Mezinárodní kosmické stanici,“ poznamenal generální ředitel ESA Jean-Jacques Dordain.

Pilotovaná loď Orion

„Příběh přitom pokračuje: ATV-4 už je ve vesmíru, ale ATV-5 bude následovat a ATV technologie i poté přežijí v nových programech jako je například pilotovaná loď NASA Orion MPCV, pro kterou ESA dodá servisní modul.“

„Když se podíváme od ATV k Orionu, tak ESA buduje kapacity, které z Evropy dělají klíčového partnera v budoucích programech kosmického průzkumu,“ dodává ředitel pilotovaných letů a operací v ESA Thomas Reiter.

„Dnes podporujeme dlouhodobý pobyt a vědecký výzkum na nízké oběžné dráze. Zítra se společně s našimi partnery dostaneme díky těmto znalostem a zkušenostem do vzdálenějších oblastí.“

Doprava rekordního nákladu

Nakládání lodi ATV-4

ATV-4 veze rekordních 4280 kg suchého nákladu včetně 620 kg nákladu, který byl umístěný do družice na „poslední chvíli“ – což v daném případě znamená dva týdny před startem. Náklad je umístěný v hermetizované sekci ATV a je historicky nejpestřejší: čítá přes 1400 různých položek.

Kromě toho má ATV-4 ještě 2580 kg pohonných látek pro manévrování s kosmickou stanicí a dalších 860 kg paliva a okysličovadla pro doplnění nádrží ruského modulu Zvezda. Veze také 570 kg pitné vody a 100 kg plynů (dvě nádrže kyslíku, jedna vzduchu): vše bude přečerpáno do palubních zásobníků stanice.

Plně automatické setkání

Družice ATV byla vyvinutá pro ESA evropskými podniky s firmou Astrium jako hlavním kontraktorem: jejím úkolem je doprava zásob a pohonných látek v rámci barterové dohody s NASA, kterou ESA hradí svoji část nákladů za provoz stanice. Obsahuje vysoce přesný navigační systém, několikanásobně jištěný letový software a plně automatizovaný autodiagnostický a protikolizní systém s nezávislou dodávkou energie, řízením a orientačním systémem.

ATV se přibližuje ke kosmické stanici

Žádná jiná kosmická loď přilétající k ISS nemá podobně vysokou úroveň samostatnosti.

Albert Einstein je čtvrtá z pětikusové série družic ATV. Stráví čtyři měsíce u ruského modulu Zvezda: během nich nabídne své prostory jako skladiště stejně jako klidné obývací prostory pro kosmonauty. Stejně tak má ATV rozsáhlé možnosti manévrování, aby pomáhala zvyšovat oběžnou dráhu stanice, která v důsledku přirozených vlivů neustále klesá. A pokud je potřeba, upraví dráhu tak, aby se stanice vyhnula úlomkům kosmického smetí.

Na závěr své mise bude loď naplněna odpadem a po odpojení 28. října má být navedena k řízenému zániku nad jižní částí Tichého oceánu.

Poslední družice ATV Georges Lemaître se připravuje na start v roce 2014.