Nákladní loď HTV-7

Nová generace systému zajištění životních podmínek dorazila na ISS

24/09/2018 2869 views 3 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

V sobotu 22. září se vydala do vesmíru z japonského kosmodromu Tanegašima nákladní loď HTV-7. Na Mezinárodní kosmickou stanici létající kolem Země ve výšce 400 km má dopravit vědecké vybavení a zásoby pro šestici kosmonautů.

Desetitunová zásobovací loď nese mj. nový systém ACLS (Advanced Closed Loop System) vyvinutý v ESA. Jeho úkolem bude recyklovat oxid uhličitý v atmosféře ISS a vyrábět z něj dýchatelný kyslík. V současnosti je kyslík na ISS extrahovaný z vody, kterou je ovšem potřeba přivážet ze Země: jde tak o drahý a omezený zdroj. Nový systém slibuje recyklaci poloviny oxidu uhličitého, což by mohlo ušetřit 400 litrů vody poslané každý rok na palubu kosmické stanice.

„Pokud bychom se podívali na ACLS jako na investici, pak očekáváme plnou návratnost během několika málo let. Bude totiž zapotřebí méně startů, které musí vozit zásoby vody,“ vysvětluje technický vedoucí projektu v ESA Johannes Witt.

Zařízení je neseno ve standardním dvoumetrovém racku (přístrojové skříni) ISS, přičemž bude instalováno do amerického laboratorního modulu Destiny v listopadu letošního roku. Ačkoliv je ACLS primárně zamýšlený jako demonstrátor nové technologie, bude plnohodnotnou součástí systému zajištění životních podmínek ISS a má dodávat kyslík pro tři kosmonauty.

Advanced Closed Loop System

Systém zachytává oxid uhličitý ze vzduchu při průchodu malými kuličkami vyrobenými z unikátní organické sloučeniny založené na bázi čpavku označované jako amin. Jde o látku vyvinutou ESA pro pilotované kosmické lety. Následně je použita pára k extrahování oxidu uhličitého, přičemž vzniká metan a voda. Elektrolýza pak získává z vody kyslík, zatímco metan je ventilován do vesmíru.

Systém je významným krokem vpřed pro pilotované kosmické lety, když se jednotlivé vesmírné agentury připravují na cesty dále od Země. Udržitelný systém zajištění životních podmínek je pro dlouhé mise potřeba. Jde třeba o zajištění fungování nové stanice u Měsíce, která bude postavena partnery projektu Mezinárodní kosmické stanice. Nová stanice bude sloužit jako odrazový můstek pro mise k Měsíci a následně i Marsu; jde tedy o destinace příliš vzdálené pro regulérní zásobovací mise.

Hardware ACLS je součástí záměru ESA vytvořit uzavřený systém zajištění životních podmínek včetně obnovy vody a produkce potravin. Ten by měl podporovat kosmonauty ve vesmíru po neomezeně dlouhou dobu bez nutnosti zajišťování drahých dodávek ze Země.