Ice Cubes v simulátoru modulu Columbus

Nová komerční příležitost na Mezinárodní kosmické stanici se jmenuje Ice Cubes

20/06/2017 217 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Ředitel ESA pro pilotované lety a robotický průzkum David Parker podepsal dohodu s firmou Space Applications Services (SAS) ohledně první evropské komerční příležitosti k provádění vědeckého výzkumu ve vesmíru.

Služba pojmenovaná „Ice Cubes“ nabízí prostor pro provádění experimentů a uskutečňování výzkumu ve stavu beztíže na palubě laboratoře ESA Columbus, která je součástí Mezinárodní kosmické stanice. Umožní realizovat až čtyřměsíční experimenty. Čas kosmonautů a odborné rady budou součástí balíčku.

Laboratoř Columbus viděná z exteriéru stanice

Provádění výzkumu bez vlivu gravitace má mnoho přínosů. Bez ní totiž můžeme zjednodušit naše chápání přirozených procesů, stejně jako lze vylepšit výrobní metody.

Ice Cubes jsou modulární kontejnery, které lze srovnat do racku v laboratoři Columbus. Mají přibližně velikost mikrovlnné trouby, připojení k elektrickým a monitorovacím systémům. Data z experimentu přenášejí na Zemi skrze komunikační infrastrukturu Mezinárodní kosmické stanice.

Nový vesmír

„Jsem nadšený, že mohu být u počátku tohoto nového podniku, neboť představuje klíčový moment pro pilotovanou i robotickou průzkumnou strategii ESA,“ uvádí David Parker. „S tím, jak se ESA rozhlíží do vzdálenějších míst Sluneční soustavy, snažím se nízkou oběžnou dráhu zpřístupnit pro všechny. A služba Ice Cubes má jednoduchou cenovou politiku, která zahrnuje slevy pro vzdělávací organizace. Takže dostat svůj experiment na Mezinárodní kosmickou stanici nikdy nebylo jednodušší. Myslím, že pro univerzity, výzkumné organizace nebo firmy bude tato služba opravdu zajímavou nabídkou.“

Dohoda byla podepsána na mezinárodním aerosalónu v Paříži na letišti Le Bourget, s to se spoluzakladatelem Space Applications Services Leifem Steinickem.

Orbitální laboratoř Columbus v noci

Ředitel Space Applications Services Richard Aked k tomu uvedl: „Firma Space Applications Services má více než třicet let zkušeností v oblasti navrhování, stavby a provozování kosmického hardware. Jsme plně připraveni pomoci novým zákazníkům realizovat jejich vysněné experimenty: od konceptu přes start až po analýzu dat.“

První experimenty už jsou připravené a na Mezinárodní kosmické stanici budou realizované v příštím roce.

Další informace včetně toho, jak začít, jsou k dispozici na stránkách projektu Ice Cubes: http://icecubesservice.com/