Observatoř Integral pro studium záření gama

Observatoř Integral manévruje do budoucnosti

23/01/2015 304 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Už od roku 2002 pozoruje observatoř ESA Integral jedny z nejintenzivnějších událostí ve vesmíru, tedy záblesky záření gama a černé díry. Ačkoliv má před sebou ještě roky života, jednoho dne jí pohonné látky nezbytné pro práci bezesporu dojdou.

Integral je jednou z nejdéle sloužících a nejúspěšnějších kosmických observatoří ESA. Nyní zahájila sérii čtyř pečlivě naplánovaných manévrů, které mají vybalancovat její vědeckou práci s bezpečným zánikem v hustých vrstvách atmosféry v roce 2029.

To by se mohl zdát jako hudba vzdálené budoucnosti, ale dnešní detailní plánování a týmová práce zajistí, že se nestane nic nepředvídaného – a že budou splněny podmínky, ke kterým se v souvislosti s minimalizací kosmického smetí ESA zavázala.

Provedení těchto „likvidačních“ manévrů s dostatečným předstihem také minimalizuje potřebu pohonných hmot, takže ESA bude moci v příštích letech využívat cenné schopnosti družice na maximum.

Je to přitom poprvé, co byla po dvanácti letech ve vesmíru změněna oběžná dráha observatoře Integral. Manévr zajistí jednak její bezpečný zánik v patnáctiletém horizontu, jednak maximální vědecký přínos během následujících sedmi či osmi let.

„Během těchto čtyř zážehů bude spotřebována zhruba polovina z disponibilních 96 kg pohonných látek,“ vysvětluje manažer operací mise Integral ve středisku ESOC (ESA Space Operations Centre) v německém Darmstadtu Richard Southworth.

„Manévry budou mít vliv na následný vývoj oběžné dráhy observatoře Integral i poté, co pohonné látky dojdou. Budeme tak směřovat k bezpečnému zániku v únoru 2029, k němuž dojde vlivem přirozeného poklesu oběžné dráhy.“

„Nyní už nejsou nutné žádné další manévry. A observatoř Integral může pokračovat v normálním provozu.“

Řízení kosmického smetí

Chráněné oběžné dráhy

Nejnovější pravidla ESA, která mají za cíl snížit množství kosmického smetí, požadují, aby jakákoliv družice na „chráněné dráze“ byla umístěna na takovou orbitu, aby nepředstavovala riziko více než 25 let.

Ačkoliv byla observatoř Integral vypuštěna v roce 2002 a nejnovější pravidla se jí netýkají, ESA se jimi při plánování likvidace řídila.

„Udělali jsme velký kus práce při modelování zániku observatoře Integral v roce 2029,“ uvedl Klaus Merz z kanceláře kosmického smetí při ESA.

„Jsme si jisté, že aktuální manévry nás přivedou k budoucímu bezpečnému zániku, a to v dalekých jižních zeměpisných délkách. Tím snižujeme riziko hluboko pod vyžadovanou úroveň.“

Bez těchto zážehů by zásoby pohonných látek na palubě vystačily na dalších dvanáct až šestnáct let provozu – za předpokladu, že by na observatoři Integral vše fungovalo tak, jak má. Ovšem v takovém případě by těleso nevstoupilo do atmosféry dalších více než 200 let a po tuto dobu by představovalo nebezpečí pro další mise.

Teamwork delivers results