Play
$video.data_map.short_description.content

Odpočítávání do startu pozorovatele miliardy hvězd

21/10/2013 3489 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Již za několik týdnů bude z evropského kosmodromu v Kourou vypuštěná observatoř Gaia na pět let trvající misi mající za cíl mapovat s bezprecedentní přesností miliardu hvězd.

Hlavním úkolem družice Gaia je vytvoření vysoce přesné trojrozměrné mapy naší mateřské galaxie – Mléčné dráhy – opakovaným pozorováním miliardy hvězd. Tím bude stanovena jak jejich přesná poloha v prostoru, tak jejich pohyb v něm.

Další pozorování vyhodnotí základní fyzikální vlastnosti každé hvězdy jako je teplota, svítivost a složení. Získaná data umožní astronomům stanovit původ a vývoj naší galaxie.

Gaia bude mapovat hvězdy ze stabilní pozice na dráze kolem Slunce nedaleko míst 1,5 miliónu kilometrů za Zemí na místě známém jako Lagrangianův bod L2.

Gaia bude mapovat hvězdy v Mléčné dráze

Observatoř bude pomalu rotovat, čímž budou její dva teleskopy projíždět celou oblohu a koncentrovat světlo do digitálního fotoaparátu: největšího, jaký se kdy vydal do vesmíru – má téměř miliardu pixelů.

Poslední dva měsíce prochází Gaia v Kourou rozsáhlými testy, které jsou součástí předstartovní přípravy.

„Příprava na start je extrémně náročná práce pro jednotlivé týmy. Ale zároveň je extrémně zajímavá a vděčná, protože vidíme, jak rychle se mise blíží startu,“ uvádí projektový manažer mise Gaia v ESA Giuseppe Sarri.

Počátkem měsíce prošel sluneční štít družice v přípravné hale v Kourou závěrečným testem rozložení. Nyní byl naposledy složen do finální předstartovní konfigurace.

Krátce po vypuštění bude sluneční štít rozložený, čímž vznikne „sukénka“ o průměru 10,5 metru kolem spodní části observatoře Gaia.

Štít má dva účely. Jednak má stínit citlivé teleskopy na observatoři, které tak zůstanou trvale na provozní teplotě mínus 110 stupňů Celsia, a jednak poskytovat energii pro provoz družice. Strana štítu přivrácená ke Slunci je totiž částečně pokrytá slunečními bateriemi, které budou vyrábět elektrický proud.

Testování družice Gaia

„Poté, co jsme dosáhli tohoto důležitého cíle, procházíme hustý seznam závěrečných aktivit, na jejichž konci bude start naší ´továrny na objevy´,“ dodává Giuseppe.

Řídicí tým mise Gaia se nyní sešel ve středisku ESA ESOC (European Spacecraft Operations Centre) v německém Darmstadtu, kde provede závěrečnou simulaci kritických fází startu a zahájení práce na oběžné dráze.

V Kourou pak bude Gaia dopravena do tankovacího hangáru, kde dojde k naplnění jejích nádrží pohonnými hmotami. Ty budou sloužit k udržování orientace observatoře poté, co se dostane do vesmíru.

Na počátku listopadu pak bude Gaia umístěna na adaptér rakety Sojuz a následně dojde k jejímu připojení na horní stupeň nosiče. Ten ji pomůže dopravit do cílové lokality, do bodu L2.

Následně bude observatoř zapouzdřena do aerodynamického krytu, který bude citlivou aparaturu chránit v úvodních čtyřech minutách letu.

On 15 November, Gaia will be moved to the launch pad for integration with the Soyuz launcher itself. Finally, the rocket will be fuelled.

Gaia’s launch time is set for 20 November at 08:57:30 GMT, and will be streamed live on the ESA Portal.

“We are excited to see the launch less than one month away, but there are still a lot of final preparations to complete,” says Timo Prusti, ESA’s Gaia project scientist.

“Our quest to create an enormous stellar census to solve questions on the origin, structure and evolutionary history of our home Galaxy, and to discover tens of thousands of supernovas, previously unseen asteroids and even planets around nearby stars, is finally about to begin.”

Follow the launch campaign via the Gaia blog.

For further information, please contact:

Giuseppe Sarri

Gaia Project Manager