Osobní pocta Neilu Armstrongovi od ředitele ESA Jeana-Jacquese Dordaina

Neil Armstrong.
26 srpen 2012

Dnes je smutný den: nejen pro rodinu Neila Armstronga, ale také pro celý zbytek světa. První kroky Neila Armstronga a Buzze Aldrina na Měsíci jsou součástí historie lidstva. Což znamená, že jdou za hranice historie kosmonautiky nebo Spojených států.

Do 21. července 1969 byl Neil Armstrong Američan a přistání na Měsíci bylo americké. Ale od tohoto dne náležel Neil Armstrong lidstvu podobně jako jeho předchůdce Jurij Gagarin, který pro nás „objevil“ naši Zemi.

Po tomto dni bylo soupeření mezi dvěma supervelmocemi na poli pilotovaných kosmických letů nahrazeno spoluprací. Dnes Američané a Rusové pracují ve vesmíru společně s Japonci, Kanaďany a svými evropskými kolegy. A doufám, že zítra (a já na tom usilovně pracuji) budou spolupracovat i s dalšími kosmickými velvyslanci lidstva.

Přistání na Měsíci bylo společným úsilím amerického lidu a Neil Armstrong se stal jasným symbolem tohoto snažení. Ale Neil Armstrong šel dál, než být hrdinou – zůstal inteligentním, mlčenlivým a rezervovaným, ale zároveň vždy připraveným předat své zkušenosti mladé generaci.

Inspiroval přicházející generace na celém světě. A to je také důvod, proč Neil Armstrong bude vždy přecházet z generace na generaci mezi bezpočtem inženýrů a vědců.

Mé setkání s Neilem Armstrongem zůstává kouzelným okamžikem mého života a já následuji přání rodiny Neila Armstronga věnovat mu krátkou vzpomínku vždy při pohledu na Měsíc, kde jsou jeho stopy trvale otištěny.

Neil Armstrong.