Kolik jídla budou posádky vydávající se ke vzdáleným světům potřebovat?

Počítání kosmických kalorií

07/07/2017 249 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Rakety a kosmické lodě nás mohou dostat na Mars, ale na této cestě budeme potřebovat ještě jednu důležitou věc: jídlo. Výzkumníci nyní využívají Mezinárodní kosmickou stanici, aby zjistili, kolik přesně zásob bude potřeba naložit na loď směřující k Měsíci, Marsu nebo do vzdálenějších lokalit. Sledováním energie využité kosmonauty můžeme spočítat množství kalorií, které budou lidé potřebovat pro dlouhodobé lety.

Spočítání celkových energetických výdajů zahrnuje mnoho měření během desetiletého období. Kosmonaut ESA Paolo Nespoli bude posledním z požadovaných deseti testovacích subjektů. Do vesmíru se vydal na konci července a zůstane tu do prosince.

Paolo Nespoli ve Hvězdném městečku

První věc, kterou ráno musí Paolo Nespoli udělat, bude nasazení dýchací masky, která bude měřit hladinu oxidu uhličitého, který vyprodukuje – a množství kyslíku, které spotřebuje. To dovolí výzkumníkům spočítat, kolik energie tělo potřebuje k udržení základních funkcí v odpočinkovém stavu.

Před snídaní pak vypije sklenici vody doplněnou o stopové prvky. Sledováním toho, kolik je časem eliminováno v nasbírané moči, lze spočítat celkové využití energie.

Paolo Nespoli bude jíst standardizovanou snídani a následně si na čtyři hodiny nasadí dýchací masku. To prozradí, kolik energie tělo spotřebuje k trávení, zpracování a uložení jídla.

Posledním krokem je spočítání množství energie využité při fyzické aktivitě. Během deseti dní bude Paolo Nespoli nosit na paži tracker, který bude zaznamenávat čas a intenzitu různých cvičení.

Analýza těchto různých měření dovolí výzkumníkům spočítat celkové množství potřebné energie, což dovolí lépe dělit jídla podle energetických potřeb kosmonautů. Díky tomu nebudou trpět nedostatkem energie tehdy, když ji budou potřebovat.

Kosmonaut Thomas Pesquet během provádění experimentu

Srovnání s měřeními provedenými před a po letu také nabídne vhled do toho, jaký má stav beztíže vliv na tělesnou hmotnost. Je prokázané, že kosmonauti na dlouhých kosmických misích ztratí hmotnost, ovšem důvod není jasný.

Pochopení vztahu metabolismu a fyzických aktivit ve stavu beztíže pomůže ujasnit, jak co nejlépe živit posádky při misích do hlubokého vesmíru.

Počítání kalorií ve vesmíru má význam také pro život na Zemi: pochopení energetické balance v návaznosti na dietu a aktivity pomůže zlepšit život na lůžko upoutaným pacientům.