Akvanaut s tryskovým batohem.

Podvodní tryskové batohy pro misi NEEMO

29/06/2012 456 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonaut ESA Tim Peake společně s celou posádkou experimentu NEEMO se v polovině června vynořil po dvanáctidenním pobytu na podmořské základně u pobřeží Floridy. Akvanauti testovali vybavení pro budoucí průzkum vesmíru stejně jako si našli čas na vzdělávací pokusy.

Z hloubky zhruba dvaceti metrů pod povrchem Atlantského oceánu trvala cesta domů sedmnáct hodin. Život pod vodou vyžaduje dlouhou dekompresi, aby se těla akvanautů mohla adaptovat na normální pozemský tlak.

Fyzické oddělení od okolního světa ovšem představuje jen jednu z cest, jak v rámci experimentů NEEMO (NASA Extreme Environment Mission Operations) simulovat kosmické operace.

Všechny vzkazy mezi pozemním řídicím střediskem a akvanauty byly zpožděné o padesát sekund – podobně jako kdyby posádka byla hodně daleko od Země.

Akvanauti mise NEEMO.

Byl to jeden z prvních podobně komplexních experimentů, který se musel vypořádat s komunikační prodlevou. Tim vysvětluje, proč mise představovala takovou výzvu: „V některých chvílích bylo na nohou až sto lidí – včetně dvaceti potápěčů a pilotů ponorek.“

„Experiment proběhl bezvadně a byl v každém okamžiku připravený dokonale. Stručně a jasně: týmová práce.“

Potopit se pod vodu je jedním z nejlepších způsobů, jak simulovat stav beztíže na Zemi. Akvanauti tráví hodiny na „kosmických vycházkách“ a zkoumají, jak mohou lidé provádět průzkum a odebírat vzorky hornin z asteroidů stejně jako testovat nástroje a techniky.

Podmořská základna NEEMO.

Ve vesmíru je nutné i nejjednodušší úkony promyslet do detailu. Například odštípnutí kousku asteroidu vyžaduje, aby se astronauti něčeho přidržovali – jinak odletí do vesmíru.

Tyto a další otázky jsou zkoumány během expedice NEEMO. V letošním roce bylo testováno několik metod průzkumu a práce na podvodním „asteroidu“.

K povrchu simulovaného asteroidu byla připevněna lana a akvanauti je používali k pohybu.

Ponorka zapojená do programu NEEMO.

Stejně tak byly použity podvodní tryskové batohy. „Manévrování s těmito batohy se ukázalo jako velmi efektivní – a zároveň nesmírně zábavné,“ vysvětluje Tim. Ale tryskové batohy se ukázaly jako ne zcela ideální, protože neposkytují stabilní platformu pro práci.

Mnohem lepším řešením pro pohyb na asteroidu se ukázala podmořská vozidla. S nimi bylo možné přejet do jakéhokoliv místa zájmu.

Jakmile byla na určeném místě, akvanauti připoutali své nohy k vozidlu – a tím si uvolnili ruce pro vědeckou práci.

Věda pod tlakem

Akvanaut Tim hovoří se studenty.

Během dlouhými výstupy a těžkou prací si akvanauti vyšetřili čas, aby nahráli několik videí pro projekt „Věda pod tlakem“.

Před začátkem mise byly různé experimenty provedené při běžném tlaku na úrovni moře a diváci byli vyzváni, aby komentovali, jak budou probíhat při opakování ve vysokém tlaku podmořské základny.

První správné odpovědi dostaly certifikáty uznání od kosmických agentur ESA, JAXA a NASA.

Jeden z experimentů „Věda pod tlakem“. Nápady od evropských vědců Sebastiaana de Veta a učitele fyziky Joa Rowinga byly vybrány k realizaci během mise NEEMO.

V následujících dnech budou zveřejněny ještě další dvě výzvy. Sledujte NEEMO na sociálních sítích nebo posílejte odpovědi skrze stránky projektu na Twitteru nebo Facebooku.

Pro akvanauty nyní dobrodružství skončilo, ale před týmem NEEMO je hlavní práce – analyzovat získané informace.

Možná ještě chvíli potrvá, než lidé začnou ve vesmíru doopravdy zkoumat povrchu asteroidů – ale NEEMO poskytuje inženýrům důležité informace o tom, jak tyto budoucí výpravy navrhovat.