Ponořte se do experimentu CAVES s novým blogem a webem

06/08/2013 2702 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Každý rok zve ESA skupinu kosmonautů na výlet, který je zcela mimo náš svět: na experiment CAVES. Během průzkumu podzemního systému San Grutta na italské Sardinii pracují jako tým a žijí v podmínkách podobných kosmickému letu.

CAVES je zkratka z anglického „Cooperative Adventure for Valuing and Exercising human behaviour and performance Skills“ (volně Společné dobrodružství pro hodnocení a trénování lidského chování a znalostí). Dvoutýdenní kurz připraví kosmonauty na práci v multikulturních týmech v prostředí, kde je bezpečnost kritická.

Prostředí jeskyně a situace, kterým budou členové týmu čelit, jsou velmi podobné podmínkám ve vesmíru. To umožní kosmonautům procvičit si efektivní komunikaci, rozhodování, řešení problémů a vůdčí schopnosti. Jsou izolováni od základního tábora a ponecháni sami sobě v temnu a chladu, přičemž nezávisí na ničem jiném, než na svém vybavení – a jeden na druhém.

Absence stavu beztíže přitom není problémem, protože hlavní přínos experimentu zůstane v hlavě každého účastníka a v dynamice týmu. Aby toho bylo dosaženo, experimentu CAVES se účastní kandidáti na kosmický let se zkušenými veterány, kteří se mohou podělit o své zkušenosti.

Letos se CAVES stejně jako v předchozích letech uskuteční v září na Sardinii. Jen vědecký program bude zcela nový.

Letos také bude snazší sledovat průběh experimentu CAVES díky speciální webové stránce a blogu, které ESA spustila. Web shromažďuje všechny informace o projektu CAVES a blog bude nabízet aktuální zprávy od ředitelů, instruktorů a vědeckých pracovníků.