Peggy Whitsonová, Oleg Novickij a Thomas Pesquet před kosmickou lodí Sojuz

Poslední zkoušky Thomase Pesqueta před startem do vesmíru

12/10/2016 293 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Už jen týdny zbývají do startu, který je plánován na časné ráno 16. listopadu letošního roku. Před kosmonauty Thomasem Pesquetem (ESA), Peggy Whitsonovou (NASA) a Olegem Novickým (Roskosmos) jsou nyní závěrečné zkoušky.

Posádka lodi Sojuz MS-03

Trojice poletí na Mezinárodní kosmickou stanici v novém modelu lodi Sojuz, který je označený MS. Jde o zkratku „Modernizované systémy“ a půjde o třetí start lehčího a modernizovaného Sojuzu. Nová kosmická loď znamená nové letové procedury, takže Oleg Novickij, Peggy Whitsonová a Thomas Pesquet mají mnohem více práce, než obvyklé posádky, aby vše zvládli.

Prvním testem prošli 6. října, kdy skládali zkoušky z manuálního návratu. Loď  tehdy na simulátoru dovedli zpět na Zemi k bezpečnému přistání.

Thomas Pesquet je letovým inženýrem, takže sedí po levici velitele Olega Novického a během startu a přistání funguje jako druhý pilot.

Na 13. října se trojice může „těšit“ na simulaci přibližování a připojování ke kosmické stanici, a to na simulátoru ve Hvězdném městečku u Moskvy.

Zkoušky jsou co nejvěrnější možnou simulací skutečných situací – kromě stavu beztíže. Jinak je vše, kosmická stanice i pohyby lodi, přesně simulováno. Instruktoři mění program vkládáním nouzových scénářů do simulace, aby bylo průkazné, že kosmonauti budou reagovat odpovídajícím způsobem a že tedy mají odpovídající znalosti.

Thomas Pesquet během výcviku v simulátoru lodi Sojuz

Po druhé zkoušce bude mít trojice deset dní, aby se připravila na svoji poslední zkoušku: během tří dnů projít dalším testem simulovaného setkání se stanicí a testem znalostí ruského segmentu stanice. To vše bude zakončeno závěrečnou kvalifikační zkouškou týkající se lodi Sojuz, která proběhne 25. října.

Poslední zkouška bude zahrnovat kompletní startovací a setkávací proceduru ve svých skafandrech Sokol, v nichž se posádka vydá do vesmíru. Na jejím začátku si velitel Oleg Novickij vybere jednu z neoznačených obálek, v nichž je seznam postupně se vyskytnuvších mimořádných situací: jde o všechny možné i nemožné scénáře od požáru na palubě přes ztrátu tlaku až po problémy se stykovacím mechanismem.

Cesta na ISS. seznámení s příletem a připojením transportní lodi

Po zkouškách trojice Oleg Novickij, Peggy Whitsonová a Thomas Pesquet vzdá tradiční hold padlým kosmonautům na moskevském Rudém náměstí. A poté už se vydá na kosmodrom Bajkonur v Kazachstánu.

Thomas Pesquet k tomu poznamenává: „Procházíme úžasnou dobou a já mám privilegium pracovat s nejlepšími instruktory a kolegy, kteří mi poskytují jistotu na každém kroku náročné cesty. Už teď se nemohu dočkat, až se vydám do vesmíru společně s Olegem a Peggy!“

Mise Proxima

V rámci Proximy, jak se mise Thomase Pesqueta nazývá, bude uskutečněno více než 50 experimentů pro ESA a francouzskou kosmickou agenturu CNES plus další partnery programu ISS.

Thomas Pesquet je nachystaný sdílet své zkušenosti z cesty na start, do vesmíru a svého následného dobrodružství na oběžné dráze. Sledovat jej lze skrze dedikovanou stránku thomaspesquet.esa.int; start pak bude vysílaný živě na webu ESA.

Oleg Novickij, Peggy Whitsonová a Thomas Pesquet