Poslední sluneční paprsky

Před dlouhou zimou

22/03/2013 6763 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Odloučeni od civilizace a žijíce v bílé pustině, zabydlelo se osazenstvo polární výzkumné základny Concordia v Antarktidě ve svém novém domově – a jalo se očekávati dlouhou a mrazivou zimu před sebou.

Po období adaptace na teploty hluboce pod bodem mrazu a na velkou nadmořskou výšku antarktické planiny, je nyní základna připravena na tři čtvrtě roku provozu ve zcela soběstačném režimu. Potraviny, palivo a další vybavení byly dopraveny pozemní nebo leteckou cestou, zatímco skupiny údržbářů připravovaly základnu a její vybavení.

Konvoj přiváží zásoby na základnu

Poslední letoun opustil základnu v únoru. To byl signál začátku zimy a odloučení, které s ní přichází. Během ní mohou teploty spadnout až k mínus osmdesáti stupňům Celsia. Stejně tak se Slunce nevyhoupne na obzor po čtyři měsíce, čímž odsoudí základnu i její osazenstvo k pobytu v naprosté temnotě. Posádka pak bude moci spoléhat jen sama na sebe – v těchto tvrdých podmínkách je nemožné, aby dorazila jakákoliv pomoc zvenčí.

Což ale neznamená, že se posádka stanice uloží k zimnímu spánku: maximálně využije unikátního místa na samé výspě světa k tomu, aby mohla pozorovat a studovat zemské klima.

Letos přitom bude základna provozována až na hranici svých možností, protože kromě jednoho budou vědci a techniky obsazena všechna její disponibilní lůžka. Najdeme tu astronomy, glaciology, seismology a meteorologa, které krom jiných podpoří instalatér, elektrikář, mechanik a kuchař. Společně pak vytvoří tým, který přežije dlouhou zimu.

Kontrola ledového příkrovu

ESA do posádky posílá lékaře, který má za úkol studovat adaptaci a společnou práci multikulturní posádky. Letos je to Evangelos Kaimakamis z Řecka, který má uskutečnit osm různých experimentů. Ty najdou uplatnění při přípravách budoucích letů.

Concordia totiž představuje prostředí velmi podobné právě kosmickým cestám: od morálky a efektivity posádky k dlouhodobému studování krevního tlaku a zdravotního stavu. Stejně tak jsou zde testovány materiály, které mohou být následně využity při pilotovaných letech do vesmíru. Které materiály se například nejlépe vypořádávají s trvalou přítomnostní bakterií, které nás obklopují?

Jak si bude multikulturní posádka stát tváří v tvář stresujícímu a izolovanému prostředí v době, kdy bude mít provádět svůj výzkum? Sledovat můžete blog Kroniky z Concordie (Chronicles from Concordia; viz odkaz v pravém sloupci), kde se budou pravidelně objevovat (v angličtině) zprávy z temného bílého jihu.

Pro další informace o základně Concordia nebo například pro seznam aktuálních experimentů, které jsou zde prováděné, navštivte odkazy v pravém sloupci.

Temnota přichází