Asteroidy prolétají u Země

Příprava na asteroidy

31/01/2014 509 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Majíce pověření od Spojených národů, připravuje ESA a další přední kosmické agentury skupinu, která bude pomáhat koordinovat globální reakci v případě, že se objeví nebezpečný asteroid reálně ohrožující Zemi.

Poprvé v historii tak národní kosmické agentury ze Severní i Jižní Ameriky, Evropy, Asie a Afriky založí expertní skupinu zaměřenou na to, aby nejdůležitější světové kosmické mocnosti byly připravené ve chvíli, kdy by se stala reálnou hrozba střetu s asteroidem.

Úkolem skupiny bude sdílet znalosti a možnosti pro mise zaměřené na odvrácení hrozby ze strany asteroidů, která se jednoho dne může objevit.

Z více než 600 tisíc asteroidů známých v naší sluneční soustavě je více než deset tisíc klasifikováno jako blízkozemní objekty (Near-Earth Objects, NEO). A to proto, že se dostávají do relativní blízkosti naší pouti vesmírem.

Stopa asteroidu na nebe nad Čeljabinskem

Dramatický důkaz toho, že nejde o hypotetickou hrozbu, ale že jde o reálné riziko, nastal 15. února 2013, když se do té doby neznámý objekt o průměru 17 až 20 metrů přiřítil rychlostí 66 tisíc kilometrů za hodinu a rozpadl se vysoko nad ruským Čeljabinskem. Při tom uvolnil dvaceti- až třicetinásobek energie hirošimské atomové bomby.

Vzniklá tlaková vlna způsobila rozsáhlé poškození a zranění obyvatelstva. Událost se stala největším známým vstupem přirozeného tělesa do atmosféry od Tunguzské události v roce 1908, během níž byla zničena rozsáhlá lesní oblast na Sibiři.

Koordinace globálního úsilí

Skupina SMPAG (Space Mission Planning and Advisory Group) byla ustanovena Akčním týmem 14, což je technické fórum s mandátem od Výboru OSN pro mírové využití vesmíru (UNCOPUOS), aby vyvinula strategii, jak reagovat na možné hrozby ze strany asteroidů.

Bude koordinovat technické znalosti jednotlivých agentur, aby doporučila specifické úkony spojené s vyhodnocením hrozby asteroidů: včetně základního výzkumu a vývoje, opatření ke zvládnutí střetu a možností na odklonění asteroidů.

Řídicí místnost střediska ESA na Tenerife

„SMPAG bude také představovat a následně modifikovat sadu referenčních misí, které mohou být realizovány na národní nebo mezinárodní úrovni s cílem získat informace o asteroidech,“ uvádí vedoucí segmentu NEO v programové kanceláři ESA SSA (Space Situational Awareness) Detlef Koschny.

„Mezi těmito plány budou průkopnické mise nebo testovací a vyhodnocovací mise, které potřebujeme realizovat, abychom techniku odzkoušeli dříve, než vyvstane reálná potřeba nasadit ji v praxi.“

Historicky první setkání skupiny se uskuteční na půdě ESA ve dnech 6. a 7. února 2014, a to v operačním středisku v německém Darmstadt.

Třicet pět představitelů ze třinácti agentur, sedm ministrů a zástupci Spojených národů budou sdílet znalosti a nejnovější výsledky v oblasti případových studií týkajících se dopadu těles. Stejně tak bude vytvořený plán prací pro následující dva roky.

„Prvním krokem skupiny bude vyhodnocení operačních a organizačních možností každé agentury, stejně jako dostupnosti technologií nebo vědeckých poznatků. Na to naváže návrh možností, které maximálně využijí toho, co každý z nás má nejlepší,“ uzavírá Detlef.