První družice Swarm dorazila na kosmodrom Pleseck

Příprava na vypuštění družic Swarm

19/09/2013 4594 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

V rámci příprav na vypuštění tria družic ESA Swarm, které je plánováno na 14. listopadu, dorazila první z nich bezpečně na ruský kosmodrom Pleseck. Cílem této mise je nahlédnout pod roušku tajemství jednomu z nejzáhadnějších fenoménů naší planety: magnetickému poli.

Příjezd družice znamená počátek „startovní kampaně“, která zahrnuje intenzivní testování. To má zajistit, že satelity jsou zcela v pořádku po dlouhé cestě z Německa do Ruska.

V rámci kampaně také proběhne tankování družic a jejich připojení na nosnou raketu, která je dopravní na oběžnou dráhu.

Zbývající dvojice satelitů z konstelace Swarm dorazila na kosmodrom v rozpětí několika dní. Trio bude vypuštěno společně na palubě jedné rakety Rockot.

Mise Swarm má odkrýt mnohá tajemství Země

První družice už byla vyložena z transportního letounu a převezena nákladním vozidlem do integračního hangáru zvaného MIK.

Swarm je další misí ze série družic Earth Explorer a první konstelací více satelitů ESA, která má za cíl lépe poznat, jak naše Země funguje.

Tři družice, které byly pro ESA vyvinuté konsorciem vedeným firmou EADS Astrium GmbH, mají poněkud neobvyklý tvar – lichoběžníkový s devítimetrovou výsuvnou tyčí, která se vyklopí po dosažení oběžné dráhy.

Dlouhá tyč zajišťuje, že senzory na jejím konci se vyhnou jakékoliv magnetické interferenci se zbývající částí družice. Základem mise je totiž magnetická čistota.

Družice spojují špičkovou evropskou a kanadskou technologii. Trojice identických satelitů se ve vesmíru rozvine do konstelace a bude s vysokou přesností měřit různé magnetické signály ze zemského jádra, kůry, povrchu nebo oceánů – a stejně tak z ionosféry a magnetosféry.

V montážním hangáru MIK

Měření z této unikátní mise nám pomohou získat zcela nový pohled na přírodní procesy: od těch, které se odehrávají hluboko pod povrchem Země, až po ty, které tvoří kosmické počasí a jsou způsobeny sluneční aktivitou.

Stejně tak nám informace mohou pomoci lépe pochopit, proč je naše magnetické pole oslabováno.

Přípravy ke startu mise Swarm z kosmodromu Pleseck lze sledovat na blogu ESA.