Kosmonaut Andreas Mogensen

Příští kosmonaut ESA dorazil na kosmodrom

19/08/2015 316 views 1 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonaut ESA Andreas Mogensen, velitel lodi Sojuz Sergej Volkov a kazašský kosmonaut Ajdin Ajmbětov dorazili na kosmodrom Bajkonur v Kazachstánu. Je to jejich poslední destinace před tím, než se v noci 2. září vydají na Mezinárodní kosmickou stanici.

Trojice tráví své poslední dva týdny na Zemi s technickými pracovníky a lékařským personálem, aby bylo vše připraveno na misi.

„V Kazachstánu jsme měli skvělé přijetí – a nyní už se těším na poslední fáze přípravy před startem,“ uvádí Andreas Mogensen.

V jejich programu je závěrečná kontrola, zdali je jejich kosmická loď připravena na cestu. Dále mají v plánu opakovací výcvik pro seznámení se systémy kosmické stanice – a v neposlední řadě celá řadě mnoho lékařských vyšetření. Své poslední dny pak stráví v karanténě, aby se vyhnuli setkání s baktériemi nebo viry, které by mohli přenést na své kolegy na ISS.

Mise Andrease Mogensena bude trvat jen deset dní, takže jeho čas je přesně rozdělený mezi evropské experimenty. Jejich cílem bude testování nových technologií a operačních technik pro budoucí kosmické mise. Andreas bude ovládat tři různé vozidla v rámci dvou experimentů z dráhy ve výšce 400 km nad Zemí.

Většina vybavení, kterou bude Andreas Mogensen potřebovat na ISS, veze s sebou na palubě lodi Sojuz. A to včetně zařízení pro monitorování radiace, obleku „SkinSuit“ navrženého pro ulevení od problémů se zády kosmonautů a nového typu filtru, který má za úkol napodobovat přírodu v případě čištění vody.

Bajkonur na satelitním snímku

Tyto experimenty budou naloženy do lodi Sojuz dne 27. srpna. Andreas Mogensen, Sergej Volkov a Ajdin Ajmbětov pak budou mít jeden den na to, aby zabalili své balíčky osobních věcí, které si přejí vzít s sebou.

Kosmonaut ESA Thomas Pesquet, jenž je záložníkem Andrease Mogensena na této mise, dorazil na Bajkonur společně se zbytkem záložní posádky také. Ale z bezpečnostních důvodů přiletěl v jiném letadle.

Skrze celou misi „iriss“, jak je let Andrease Mogensena nazvaný, bude ESA publikovat četné blogové zprávy a aktualizace na twitterovém účtu @esaoperations. Zde bude zachycena také práce prováděná v řídicím středisku Columbus (Columbus Control Centre) v německém Oberpfaffenhofenu a na jiných výzkumných místech v Evropě.

Andreas Mogesen bude odpovídat na otázky krátce před startem skrze seanci „Zeptej se mě na cokoliv“ (Ask Me Anything) dne 27. srpna. Stejně tak je možné sledovat ho na Twitteru na účtu @astro_andreas a na Facebooku.

Odjezd z Moskvy