Raketa pro Andrého Kuiperse vyvezena na startovací rampu

19 prosinec 2011

Předvánoční doba přinesla dárek v podobě nosné rakety Sojuz pro misi PromISSe, která dorazila na startovací rampu. Kosmonaut ESA André Kuipers se svou posádkou nyní prochází posledními fázemi předletové přípravy a chystá se již ve středu vstoupit na palubu rakety, která by jej měla dopravit na Mezinárodní kosmickou stanici.

Počasí na kosmodromu Bajkonur přitom dosahovalo mrazivých 24 stupňů Celsia pod nulou a bezoblačné nebe nad kazašskou stepí bylo tmavě modré.

Raketa se svou kosmickou lodí byla vyvezena z montážního hangáru dnes v 7:00 h místního času (1:00 h GMT) a v horizontální poloze dopravena po železnici na startovací komplex. Jde o stejné místo, odkud před padesáti lety zahájil Jurij Gagarin éru pilotovaných letů.

„Je takový mráz, že i mikrofony mají kožešinové čepice,“ komentoval počasí v hotelu Kosmonaut nějakých 30 kilometrů od kosmodromu Andrého kolega z posádky Don Pettit. Třetím členem týmu je coby velitel lodi Sojuz Oleg Kononěnko z Ruska.

Rutinní přípravy na start

Kosmická loď Sojuz TMA-03M během předstartovní přípravy.

Montáž rakety, která 21. prosince vynese loď Sojuz TMA-03M, byla dokončena na kosmodromu v Kazachstánu minulý týden.

Posádka provedla ještě poslední testy a kontroly, pak byla loď umístěna do ochranného aerodynamického krytu a převezena do budovy, kde se montuje a kontroluje nosná raketa.

Posádka lodi Sojuz TMA-03M pózuje před svou raketou.

Sestava byla o víkendu připojena k hornímu stupni nosné rakety. Následovala montáž věžičky záchranného systému.

Na závěr byl takto vybavený horní stupeň připojený ke zbývající části nosiče.

Následovalo vyvezení z montážní haly a přesun po železnici na startovací rampu, kde byla raketa vztyčena a je nyní připravována na středeční start.

Zaměstnaná posádka v karanténě

Vzdělávání a odpočinek.

Kosmonaut André Kuipers a jeho dva kolegové jsou nyní plně zaměstnáni závěrečnými opakováními a doplňováním informací. Jsou ubytováni ve speciální části hotelu, kde mají možnost setkat jen s velmi omezeným množstvím lidí, kterým lékaři styk s posádkou povolili.

Posádka také připravuje svá těla na stav beztíže: kosmonauti spí s nohama postele podloženými dřevěnými špalky. Spánek „hlavou dolů“ pomáhá rozložit distribuci tekutin v těle podobným způsobem, jako tomu bude ve vesmíru.

Dřevěné špalky u nohou postele.

Za normálních okolností táhne gravitace krev a další tekutiny do dolních částí těla. Jenomže na oběžné dráze jsou distribuovány rovnoměrně, díky čemuž dochází u kosmonautů například k efektu „oteklé tváře“.

Vliv beztíže je obzvláště silný v prvních dnech pobytu v kosmickém prostoru. Dokonce může způsobovat bolesti hlavy, ale tato primitivní procedura pomáhá symptomy redukovat.

Posádka si oblékne skafandry ve středu a 2,5 hodiny před plánovaným startem usedne do své lodi Sojuz. S jejím vypuštěním se počítá ve 13:16 h GMT (14:16 h středoevropského času, 19:16 h místního času).

Následující dva dny stráví kosmonauti „pronásledováním“ Mezinárodní kosmické stanice korekcemi oběžné dráhy a jejím postupným zvyšováním. Celá série manévrů bude završena v pátek 23. prosince v 15:22 h GMT (16:22 h středoevropského času) spojením obou těles.

Mise PromISSe Andrého Kuiperse bude trvat až do poloviny května, přesně 148 dní.