Raketoplán Dream Chaser

Raketoplán Dream Chaser bude využívat evropský stykovací systém

06/04/2017 1421 views 5 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

ESA a tým evropských průmyslových kontraktorů pod vedením společnosti QinetiQ finalizovali dohodu se Sierra Nevada Corporation týkající se využití evropského stykovacího systému IBCM (International Berthing Docking Mechanism) na raketoplánu Dream Chaser.

Raketoplán Dream Chaser firmy Sierra Nevada Corporation (SNC) je vyvíjený jako vícenásobně použitelná univerzální kosmická loď schopná kdekoliv na světě přistávat na komerčních letištích vybavených k přijímání velkých letounů.

Jde o bezpečný, dostupný, flexibilní a spolehlivý návrh systému, který byl vybraný v rámci kontraktu CRS 2 (Commercial Resupply Services 2) NASA pro zásobování Mezinárodní kosmické stanice. Je určený k zajišťování pilotovaných i automatických dopravních služeb na nízkou oběžnou dráhu, jako jsou právě kosmické stanice nebo budoucí komerční vesmírná infrastruktura.

Stykovací uzel IBDM (International Berthing Docking Mechanism) je androgynní stykovací systém pro připojování za nízkých (vzájemných) rychlostí, který je využitelný pro menší i velké kosmické lodě.

IBDM se skládá se dvou částí: SDS (Soft-Docking System) a HDS (Hard-Docking System). První zachytí a aktivně odvádí kinetickou energii dvou spojujících se lodí. Druhý pak zajistí strukturálně pevné spojení mezi oběma tělesy.

Systém IBDM je plně kompatibilní se standardem IDSS (International Docking System Standard) definovaným partnerskými agenturami programu ISS. Nové porty tohoto typu jsou již na stanici k dispozici.

ESA vyvinula stykovací systém ve spolupráci s NASA, přičemž cílem bylo vytvořit moderní připojovací zařízení pro navštěvující kosmické lodě po odchodu raketoplánů do výslužby.

Dvojitá aktivní řídicí smyčka významně zlepšuje stávající technologii při redukci sil působících na infrastrukturu. Navíc je zachycení a připojení možné pro širokou paletu hmotností a typů příletu kosmické techniky.

Firma QinetiQ Space vede od počátku vývoj IBDM, přičemž ustanovila průmyslový tým skládající se mj. ze společnosti SENER (Španělsko a Polsko) zodpovědné za HDS, Ruag AG (Švýcarsko) mající na starosti lineární aktuátory a Maxon (Švýcarsko) dodávající elektrické motory.

Ředitel ESA pro pilotované lety a robotický průzkum David Parker k tomu poznamenává: „Tato dohoda je dalším krokem vpřed k mezinárodní spolupráci a má z pohledu stávajícího zapojení ESA i budoucích plánů svoji strategickou hodnotu pro mezinárodní průzkumné pilotované mise. Stejně tak i pro potenciální komerční aktivity a služby na nízké oběžné dráze. SNC projevila zájem o spojení sil s Evropou pro vzájemně prospěšnou spolupráci.“

„Vždy jsme považovali Dream Chaser za zařízení s globálním dosahem, takže jsme aktivně hledali mezinárodní spolupráci,“ doplňuje viceprezident SNC Mark Sirangelo.

„Partnerství v oblasti IBDM je toho jasným příkladem. Firma SNC je nesmírně potěšena, že se může s ESA a dalšími průmyslovými partnery podílet na této technologii.“