Kosmická stanice viděná raketoplánem <i>Endeavour</i> před připojením.

Raketoplán Endeavour se rozloučil s kosmickou stanicí

30/05/2011 205 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmický raketoplán Endeavour se odpojil v pondělí ráno ve 3:55 h GMT od Mezinárodní kosmické stanice, u které byl zaparkovaný téměř dvanáct dní. Se zakončením mise STS-134 se počítá ve středu v 6:32 h GMT přistáním na dráze Kennedyho kosmického střediska na Floridě.

Hlavní úkol mise byl přitom splněn již 19. května, kdy byl na díl S3 příhradové konstrukce Mezinárodní kosmické stanice instalovaný magnetický spektrometr alfa-částic AMS-02 (Alpha Magnetic Spectrometer). Stalo se tak díky přesné souhře robotických manipulátorů v nákladovém prostoru raketoplánu i na palubě kosmické stanice.

Instalace zařízení AMS-02.

Zatímco u robotického manipulátoru na palubě raketoplánu byl Roberto Vittori, astronaut ESA, a asistoval mu Drew Feustel z NASA, manipulátor na palubě kosmické stanice obsluhovali z modulu Cupola Gregory Johnson a Gregory Chamitoff (oba NASA).

Po tříhodinovém baletu v nulové gravitaci byla práce dokončena a spektrometr AMS-02 zakotvil na svém novém místě, kde se zároveň připojil ke všem energetickým a datovým kabelům.

Prakticky okamžitě poté začal přístroj zaznamenávat data. První částice kosmického záření pak detekoval následující den.

Čtyři kosmické vycházky, sbohem a šáteček

Po instalaci AMS-02 provedli astronauti z raketoplánu dvojici výstupů do otevřeného prostoru, během nichž odebrali staré vnější experimenty a instalovali nové. Navíc připojili k laboratornímu modulu Destiny antény pro zajištění externí bezdrátové komunikace.

Minulé pondělí večer se posádka raketoplánu rozloučila s trojicí svých kolegů, v níž byl také kosmonaut ESA Paolo Nespoli. Trojice se vracela zpět na Zemi po 159 dnech strávených ve vesmíru.

Následně astronauti z raketoplánu realizovali dvě další kosmické vycházky: instalovali úchyty pro robotický manipulátor na povrchu ruského modulu Zarja a modernizovali elektrické vedení směrem k ruskému segmentu stanice. Navíc opravili tepelnou izolaci na jedné z rezervních plynových nádrží přechodové komory Quest.