Play
$video.data_map.short_description.content

Řízení automatických robotů z oběžné dráhy

11/09/2015 282 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Kosmonaut ESA Andreas Mogensen se stal zkušeným „vesmírným řidičem“ poté, co v první polovině září na dálku ovládal dvě vozidla na Zemi přímo z oběžné dráhy. Jako součást projektu Meteron dokonce řídil přímo z Mezinárodní kosmické stanici rover o velikosti osobního vozidla, s jehož pomocí opravil maketu lunární základny nacházející se v Nizozemí.

Rover Eurobot s doprovodným průzkumným vozidlem

Andreas Mogensen přímo řídil rover Eurobot v simulovaném scénáři, kdy došlo k potížím na Měsíci. Druhý rover byl přitom řízený ze střediska ESA v Německu, což umožnilo kosmonautovi na oběžné dráze zaměřit se výhradně na Eurobota a zasáhnout v případě potřeby.

Nové uživatelské rozhraní pro řízení robotů z vesmíru fungovalo perfektně a i ve velmi stísněném prostředí nemělo problémy. Experiment proběhl nad očekávání dobře, takže byl provedený v rámci jediného běhu – přitom se čekalo, že k jeho kompletaci budou nutné tři běhy v průběhu dvou dní.

„Experiment názorně demonstroval, že máme prostředky na řízení lunárních robotů přímo z lodi obíhající kolem Měsíce. Což je téma, která ESA aktuálně studuje,“ vysvětluje systémová inženýrka projektu Meteron Jessica Grenouilleauová.

Řízení Eurobota z vesmíru

Přistání lidí na vzdálených objektech je jedna věc, ale to také znamená, že  s sebou potřebují palivo a veškeré vybavení pro návrat na Zemi, jakmile jejich mise skončí. Mnohem ekonomičtější a bezpečnější je tak vyslání průzkumných robotů na místa zamýšlených přistání a jejich předpřipravení před příletem kosmonautů. A pokud jsou roboti navíc kosmonauty přímo ovládáni, ti se mohou adaptovat na situace mnohem lépe, než v rámci simulací.

Meteron vyvíjí komunikační síť, rozhraní a hardware, které umožňuje řídit robota ze vzdálených míst ve vesmíru. Kosmická stanice je přitom v daném případě testovacím prostředím, odkud kosmonauti ovládají roboty na Zemi.

Demonstrační experiment prokázal, že roboti mohou vykonávat užitečnou činnost a že dva mohou spolupracovat efektivně navzdory faktu, že každý je ovládaný z jiné vzdálené lokality.

Experiment prokázal, že uživatelské rozhraní funguje výborně a že „kosmický internet“ ESA může přenášet živé videosignály na stanici bez významných prodlev a omezení kvality. Připomínáme, že ISS obíhá Zemi rychlostí 28800 km/h ve výšce zhruba 400 km.

Pokud je spojení na okamžik přerušeno, což se v případě kosmických operací stává poměrně často, síť se s tímto výpadkem dokázala velmi rychle vypořádat.

Oprava přistávacího modulu

Uživatelské rozhraní bylo vyvinuto pro ESA týmem z firmy Thales Alenia Space v Itálii, který se musel vypořádat s napjatými termíny, aby se vše stihlo do startu Andrease Mogensena.

Aktuální experiment byl třetím a zatím nejkomplexnějším krokem v rámci programu Meteron. V pondělí 7. září Andreas Mogensen dokázal přivést dálkově ovládané vozidlo, aby zastrčilo konektor do těsného otvoru.

„Po dvou velmi úspěšných operacích s dálkově ovládanými roboty na Zemi řízenými z vesmíru během dvou po sobě jdoucích dnů, se už nyní těšíme na další projekty, které upevní evropské vedení na poli spolupráce člověka a robotů,“ uzavírá projektový koordinátor Meteronu Philippe Schoonejans.