Kosmonaut ESA Matthias Maurer při podpisu kontraktu

Servisní modul lodi Orion pro první misi s kosmonauty

17/02/2017 419 views 6 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Evropský servisní modul ESM (European Service Module) poletí s novou lodí NASA Orion k Měsíci a zpět v roce 2018. Už nyní byly zahájeny práce na exempláři pro druhou misi, která se uskuteční s kosmonauty na palubě.

Podpis kontraktu

Let chystaný na rok 2021 bude první misí od roku 1972, kdy lidé opustí nízkou oběžnou dráhu Země. Evropský hardware přitom poskytne pohonný systém, elektrickou energii, vodu, tepelnou regulaci a vzduch pro až čtyřčlennou posádku.

ESA formalizovala kontrakt s firmou Airbus v Brémách v polovině února. Jde o místo, kde už je sestavovaný servisní modul pro první misi.

Druhý servisní modul představuje pokračování spolupráce ESA a NASA v oblasti pilotovaných letů po projektu Mezinárodní kosmické stanice.

V rámci mise EM-2 (Exploration Mission-2) se vydají kosmonauti za Měsíc a zpět, přičemž loď Orion se vrátí zpět na Zemi rychlostí, kterou dosud žádný člověk nezažil.

První mise lodi Orion poletí po podobné dráze, ale bez posádky. Odstartuje koncem roku 2018 na novém nosiči NASA SLS (Space Launch Systém). Měsíc trvající mise prověří kosmickou loď i raketu před tím, než budou moci svézt kosmonauty.

Servisní moduly ESM jsou vyráběny firmami z jedenácti zemí pod vedením konsorcia Airbus Space and Defence. Využívá odzkoušenou technologii ESA z „kosmických náklaďáků“ ATV (Automated Transfer Vehicle), které celkem pětkrát dopravily na Mezinárodní kosmickou stanici zásoby.

Loď Orion se servisním modulem ESM