Perspektivní pohled na Sirenum Fossae

Skupiny zlomů na Marsu

16/11/2017 209 views 2 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

Tyto pozoruhodné útvary na Marsu vznikly tak, že se kůra planety roztrhla na kusy v důsledku sopečné aktivity.

Sirenum Fossae v kontextu

Zlomy v oblasti Sirenum Fossae na jižní polokouli planety byly fotografovány sondou ESA Mars Express v březnu 2017. Mají tisíce kilometrů na délku – vedou tak mnohem dále, než jsou hranice snímku.

Zlomy rozdělují kůru na bloky: pohyb páru trhlin znamená, že část kolem nich se posune dolů do propadliny několik kilometrů široké a stovky metrů hluboké. Pokud jde o paralelní sérii zlomů, pak mezi nimi zůstávají vyvýšené bloky krusty – jak je vidět na snímku.

Oblast Sirenum Fossae je součástí většího zlomového útvaru kolem sopky Arsia Mons v oblasti Tharsis, která se nachází nějakých 1800 km severovýchodně.

Tharsis je největší sopečnou oblastí na Marsu. Rozsáhlá struktura zlomů je pak důkazem vlivu silné vulkanické aktivity na tvář planety.

Zlomy v oblasti Sirenum Fossae

Zlomový systém Sirenum Fossae na fotografii je spojený s tektonickým napětím spojeným s dávnou sopečnou aktivitou v oblasti Tharsis. Například propadliny mohou být způsobeny napínáním zemské kůry nad rozpínajícím se magmatem nebo naopak může jít o kůru, která zkolabovala poté, co se magmatické komory vyprázdnily.

Je také možné, že každá propadlina je spojena se starou sopečnou hrází: strmým průchodem ve skalách, jímž se magma z nitra Marsu kdysi šířilo směrem vzhůru, což vytvořilo na povrchu trhliny.

V tomto případě mohou prohlubně představovat velkou strukturu rozpínající se ze sopečného středu. Podobné útvary jsou pozorovatelné i na Zemi, například na Islandu. Zde jsou takovéto fraktury a propadliny viditelné ve vulkanickém komplexu Krafla.

Topografie Sirenum Fossae

Stejně jako u jakéhokoliv jiného geologického útvaru rozdělujícího povrch planety, nabízí systém propadlin dobrý pohled pod povrch. Dále pak poskytují strmé plochy pro aktivní procesy, k nimž došlo v nedávných dobách.

Například sonda NASA MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) identifikovala na některých strmých svazích Sirenum Fossae přítoky. Ty byly i v okrajích dopadových kráterů. Jaký materiál tvaruje tyto malé přítoky, je předmětem dalšího zkoumání: původně existovala domněnka, že jsou spojené s tekoucí vodou, ale nyní se ukazuje, že je spíše vytváří sezóně vznikající zmrzlý oxid uhličitý (suchý led), který „teče“ dolů po svazích.

Sirenum Fossae ve 3D