Sonda Hayabusa 2 uvolňuje modul Mascot

Sledování japonské mise směřující k asteroidu

29/04/2015 377 views 0 likes
ESA / Space in Member States / Czechia

ESA je připravena podpořit japonskou sondu Hayabusa 2, která má za cíl odebrat vzorky horniny z asteroidu a která je nyní na cestě ke svému cíli. Sonda má výrazným způsobem rozšířit naše znalosti získané při předchozí podobné misi.

Čítankový start sondy Hayabusa 2 v prosinci loňského roku představoval začátek šestileté cesty japonské sondy, která nyní směřuje k na uhlík bohatému asteroidu 1999 JU3. Setkat s ním se má v červnu 2018.

Jakmile k němu dorazí, bude studovat detaily jeho povrchu, aby se co nejlépe připravila na uvolnění tří samostatných výsadkových modulů. Mezi nimi bude i Mascot, který vyvinulo německé letecko-kosmické středisko DLR ve spolupráci s francouzskou kosmickou agenturou CNES a který je vybavený mechanismem, jenž by měl umožnit několik „skoků“ na povrchu. Tím bude možné asteroid studovat na různých místech.

Sonda Hayabusa 2 následně využije výbušninu k odpálení měděného projektilu do asteroidu o průměru 980 m. Drť vzniklou během dopadu se pak pokusí odebrat během komplikovaného manévru. Pokud se podaří, budeme mít vzorky na Zemi k dispozici v roce 2020.

Sledování hluboko ve vesmíru

ESA poprvé v historii podpoří japonskou misi do hlubin vesmíru, a to pomocí své antény o průměru 35 metrů, která se nachází v Malargüe (Argentina). Ta poskytne zhruba 400 hodin sledovacího času v době, kdy se bude asteroid nacházet ve vzdálenosti mezi 135 milióny a 210 milióny kilometrů od Slunce.

Sledovací stanice Malargüe

Telemetrické příkazy z řídicího střediska japonské kosmické agentury JAXA (Japan Aerospace and Exploration Agency) přitom poputují do Argentiny skrze středisko ESOC (European Space Operations Centre) v Německu.

Špičková technologie a umístění stanice ESA umožní získat z mise Hayabusa 2 výrazně více dat a zajistit lepší komunikaci zvláště v době, kdy s ní japonské sledovací stanice nebudou v přímém kontaktu.

V minulosti středisko ESOC zajišťovalo podporu japonským astronomickým družicím, mezi nimi i misím Oicets a Astro-F.

„Toto je ale poprvé, co spolupracujeme na japonské meziplanetární misi. V minulých měsících jsme proto s partnery z JAXA řešili mnoho otázek, které se týkaly technických aspektů spojení mezi pozemními stanicemi a letovými systémy Hayabusy,“ vysvětluje manažer služeb pro misi Hayabusa v ESOCu Maite Arza.

Špičková sledovací technika

Společně s podobnými stanicemi ve Španělsku a Austrálii tvoří základna Malargüe síť ESA Estrack, která představuje evropskou kapacitu pro sledování meziplanetárních misí.

Monitorovací místnost v řídicím středisku

Globální systém pozemních stanic Estrack poskytuje spojení mezi zařízeními ve vesmíru a řídicími týmy na Zemi. Síť je řízena ze střediska ESOC a poskytuje ESA plus partnerům možnost sledovat mise 24 hodin denně 365 dní v roce. Letos přitom síť oslaví čtyřicáté narozeniny.

„Dne 22. dubna jsme uskutečnili živý test kompatibility, kdy jsme se skrze stanici Malargüe spojili s japonskou sondou. Tím jsme jasně demonstrovali, že jsme připraveni pomoci s komunikací v rámci mise Hayabusa 2,“ dodává Maite Arza.

„Už teď se těšíme, až společně s japonskými kolegy začneme studovat asteroid 1999 JU3 a až získáme úžasná vědecká data.“